پشم سنگ اصفهان یکی از ارزان ترین انواع عایق های حرارتی است، ۹۷ درصد مواد تشکیل دهنده پشم سنگ ماده معدنی بازالت است که تولید انواع پشم با کارربرد های متفاوت کمک زیادی در صرفه جویی انرژی در صنایع مختلف می نماید.

مواد تشکیل دهنده پشم سنگ چیست؟

پشم سنگ چیست ؟ پشم سنگ مانند پشم سرامیک و پشم شیشه از عایق های حرارتی با مقاومت بالا است .این عایق حرارتی یک عایق معدنی نیز بشمار می آید.پشم سنگ از ماده اولیه سنگ های بازالت باقی مانده سنگ های آتشفشانی تهیه می شود .
سنگ های بازالت از خانواده سنگ های آذرین در دمای بالاتر از ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد ذوب شده و در فرآیند تولید به الیاف میکرونی نازک تبدیل می شود.۹۷% کل محصول پشم سنگ را این الیاف تشکیل می دهد، ۳% باقی مانده رزین و روغن های مورد نیاز برای فرم دهی الیاف متناسب با نوع محصول مورد نیاز می باشد.

مواد تشکیل دهنده پشم سنگ:
اکسید سیلیس
اکسید آلومینیوم
اکسید تیتانیوم
اکسیدهای آهن
اکسید کلسیم
اکسید منیزیم
اکسید سدیم
اکسید پتاسیم
از میان عایق ها، پشم سنگ و پشم سرباره ضریب انتقال حرارت پایینی دارند به همین دلیل در برابر آتش سوزی مقاومت بالایی از خود نشان می دهند قدرت ضد اشتعال این عایق ۳۳ برابر دیوار بتنی و حدود ۲۲ برابر دیوارهای آجری است.


آیا پشم سنگ آزبست دارد؟

بر اساس تحقیقات و گزارشات رسیده آزبست از مواد خطرناک و مخل سلامت است و ممکن است منجر به بروز انواع سرطان، مثل سرطان ریه و نای شود.ین بیماری دوره پنهانی نیز دارد و ممکن است تا ۱۵ سال به صورت مخفی باشد. در کشورهای مختلف استفاده از این نوع پنبه نسوز ممنوع اعلام شده است.از آزبست در ساخت ایرانیت، عایق های سقف، تولید لوله، عایق های حرارتی و… استفاده می شود.اما سوال مهم ، آیا پشم سنگ که ازعایق های حرارتی و صوتی دارای آزبست است؟ خیر این عایق حرارتی فاقد آزبست بوده و تفاوت پشم سنگ و پشم شیشه در همین نکته نیز هست.سیلیس یکی از مواد تشکیل دهنده پشم سنگ است در حالی که منیزیم و سیسلیم ترکیبات اصلی آزبست هستند.این دو ماده موجب بروز بیماری های تنفسی می شوند و همین سبب شده که مرور زمان به دنبال عایق حرارتی باشیم که جایگزین آن نمایند.مضرات پشم سنگ برای بدن درصورتی که مصرف این عایق با آگاهی و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی باشد ناچیز است.از سوی دیگر کیفیت مواد اولیه آن نیز باید مورد تایید واقع گردد تا ریز غبارهای آن مخل سلامت انسان نشود.مراقب بسیاری از دلالان و خرده فروشان بازار باشید تا محصول بی کیفیت را و نامناسب را به شما نفروشند.

پشم سنگ روکش دار یا بدون روکش

انواع پشم سنگ که از پشم سنگ فله ای تولید می شوند عبارتند از :

عایق پشم سنگ تخته ای
عایق پشم سنگ لوله ای
عایق پشم سنگ لحافی
عایق پشم سنگ پتویی
انواع محصولات پشم سنگ با روکش و بدون روکش در کارخانه پشم سنگ برای کاربرد های مختلف تهیه و بفروش می رسد.کارخانه های تولید کننده پشم سنگ مانند پشم سنگ آسیا ، پشم سنگ پارامیس ، پشم سنگ سپاهان ، پشم سنگ اصفهان و … از روکش با کیفیت در تولید محصولات خود استفاده می کنند.

دو نوع روکش در محصولات پشم سنگ استفاده می شود :
– فویل آلومینیوم
– توری های گالوانیزه نسوز
– روکش فویل آلومینیوم در همه انواع پشم سنگ برای محیط هایی که رطوبت زیاد دارد برای جلوگیر از نفوذ رطوبت استفاده می گردد.

– توری های گالوانیزه به عایق پتویی پشم سنگ با سیم های نسوز دوخته می شود که برای عایق کاری های حرارتی با دمای بالا بسیار مناسب است.