لوله های یکی از عوامل مصرف انرژی هستند برای کاهش مصرف انرژی عایق کاری لوله ها اهمیت دارد.عایق پشم سنگ لوله ای پیشنهاد مناسبی برای عایق کاری حرارتی می باشد زیرا لوله ها نقش حیاتی در بسیاری از فرایندهای صنعتی شیمیایی و پتروشیمی مانند نیروگاه ها ، تاسیسات کارخانه و ساختمان ها دارند.

بررسی تولید پشم سنگ لوله ای

این نوع عایق از الیاف پشم سنگ که همان پشم سنگ فله ای است و مقدار جزئی رزین که نقش فرم دهنده را برعهده دارد طی فرآیند پخت و پرس ، در قطر ها و ضخامت های متفاوت تولید می گردد.

این محصول در در دانسیته های مختلف و متفاوت بر حسب کیلو گرم بر متر مکعب ، بدون پوشش , با پوشش فویل آلمینیوم و پوشش کاغذ کرافت تولید می گردد.

عایق لوله ای برای پوشش لوله ها استفاده می شود، روش نصب پشم سنگ لوله ای ساده است بدین نحو که از یک طرف برش داده می شود تا باز و بسته شدن و نصب به آسانی انجام گردد.

این عایق نیز مانند سایر محصولات پشم سنگ از مزایای مهم پشم سنگ یعنی عایق حرارتی بالا ، عایق صوتی و ضد حریق بودن آن و نصب ساده زیرا عایق پشم سنگ لوله ای را می توان در اشکال و اندازه های مختلف به سادگی برش داد، بهره مند است.

این عایق در کارخانه های پشم سنگ تهران و اصفهان مانند عایق ایران ، فراز عایق ، پوشینگر ، پارامیس ،آسیا ، عایق سپاهان و …با استاندارد لوله های رایج در بازار و با ضخامت های مورد نیاز خریدار تولید می شود.

عایق لوله ای پشم سنگ با نام تجاری ایزوپایپ مطابق با استاندارد ASTM C 547 در دانسیته های 100 تا 140 کیلوگرم بر متر مکعب و قطر 1/2 تا 6 اینچ و ضخامت 2.5 تا 10 سانتی متر برای عرضه در بازار عایق های حرارتی تولید و توزیع می گردد.

سیستم عایق کاری لوله چیست؟

سیستم عایق کاری لوله در صنعت امروزه اهمیت زیادی دارد زیرا لوله ها نقش حیاتی در بسیاری از فرایندهای صنعتی شیمیایی و پتروشیمی مانند نیروگاه ها دارند. لوله ها به تجهیزات اساسی مانند برج تقطیر، وصل ها، بویلرها، توربین ها و … متصل هستند و عملکرد آن ها انتقال مواد و انرژی می باشد.

برای اطمینان از عملکرد درست سیکل فرایند، شرایط (برای مثال دما، ویسکوزیته، فشار و … ) باید درون خطوط لوله یکسان باقی بماند. برای یکسان باقی ماندن شرایط علاوه بر اینکه خطوط لوله باید ساختار ایزومتریک صحیح داشته باشند و لوله ها به درستی محکم شده باشند، عایق کاری حرارتی نیز نقش مهمی ایفا می کند.

باید این اطمینان حاصل شود که اتلاف حرارت بصورت موثری کاهش یافته است و تجهیزات بطور پیوسته در شرایطی ثابت کار می کنند. این تنها راه تضمین حداکثر کارایی چرخه فرایند در طول طراحی، بدون اتلاف حرارت می باشد.

از جمله مشخصات پشم سنگ عایق حرارتی بالای آن است که از دست دادن حرارت در سیستم های گرمایشی را  جلوگیری نموده و اساسا یک ساختار عایق حرارتی برای لوله کشی شامل یک ماده عایق مناسب است که معمولا با روکشی پوشش داده می شود. و این عمل لوله و عایق را از تاثیرات خارجی مانند تاثیر پذیری هوا محافظت می کند.

محصولات پشم سنگ برای عایق کاری لوله ها

از انواع عایق های حرارتی پشم سنگ به منظور عایق کاری خطوط لوله در صنایع استفاده می شودکه در زیر به آن اشاره شده است:

عایق های لوله ای پشم سنگ که برای عایق کاری لوله ها با قطرهای مختلف تولید می شوند، عایق های پتویی دوخته شده، عایق پتویی یک طرف تورسیمی دار و دو طرفه.
روش نصب محصولات پشم سنگ آسان می باشد وهمین دلیل کارایی بالای انواع عایق پشم سنگ بوده  و بطور موثر باعث کاهش اتلاف حرارت از خطوط لوله می شوند.

عایق پتویی در زمانی که استفاده از عایق لوله ای پشم سنگ امکان پذیر نباشد، ایداه ال می باشند. زمانی که قطر لوله بزرگتر از DN 350 باشد و یا لوله دارای اتصالات زیاد باشد، مانند زانویی و اتصالات T شکل، عایق های پتویی پشم سنگ بهترین گزینه می باشند.

تولید انواع محصولات پشم سنگ بر اساس استانداردهای روز دنیا  از جمله مطابق با استاندارد ASTM C 547 انجام می گردد و بازرسی های پیوسته داخلی و خارجی و کیفیت بالا، تضمین کننده ی کیفیت بالای محصولات پشم سنگ است.

مثال های زیر نمی توانند بطور خاص شرایط مربوط به ساخت و ساز را در نظر بگیرند. شما باید تعیین کنید که این محصولات مناسب با شرایط شما در هر مورد می باشد یا نه. در صورت نیاز با متخصصین در این زمینه  از طریق صفحه تماس با ما مشورت کنید.

استانداردها و الزامات باید در عایق کاری در نظر گرفته شوند. در زیر به برخی از استانداردهای مهم برای عایق کاری لوله ها اشاره شده است:
– DIN 4140 (عایق کاری تکنیکی کارخانه های صنعتی و تجهیزات فنی)
– AGI Q101 (عایق کاری اجزای نیروگاه ها)
– CINI-Manual “عایق صنایع”

نکاتی برای عایق کاری لوله ها

پشم سنگ لوله ای معمولا جهت عایق کاری لوله های آب گرم و سرد و بخار سیالات گرم و سرد در صنایع مختلفی مثل پتروشیمی و نفت و گاز و نیروگاه ها و و هم چنین در تاسیسات ساختمان ها کاربرد دارد و از انواع پوشش دار آن در صنایع غذایی نیر استفاده می شود .

مقاومت این عایق در برابر حرارت 350 درجه سانتیگراد است .در عایق کاری لوله های آب گرم ، میزان اتلاف انرژی گرمایی به شدت کاهش می یابد. در این مورد دمای آب بین ۲تا ۴ درجه گرمتر نگه داشته می شود.

در زیر به برخی از نکات مهم عایق کاری لوله ها با پشم سنگ لوله ای اشاره شده است:

  • قبل از شروع عایق کاری، اطمینان حاصل کنید که تمام کارهای آماده سازی بر روی لوله انجام شده باشد.
  • عایق پشم سنگ لوله ای بطور مستقیم بر روی لوله نصب می شود و به خوبی به لوله فیت می شود. در لوله های افقی، درزهای طولی عایق های لوله ای باید در موقعیت ساعت 6 قرار گیرند.
  • در لوله های عمودی، درزهای طولی عایق باید در زاویه 30 درجه نسبت به هم قرار گیرند.
  • عایق های لوله ای را با سیم گالوانیزه یا نوار فولادی محکم کنید.
  • زمانی که ضخامت مورد نیاز برای عایق کاری از 120 میلیمتر بیشتر می شود ( و یا در دماهای بالاتر از 300 درجه سانتیگراد)، حداقل از دو لایه عایق استفاده شود.
  • اگر عایق کاری در چند لایه صورت می گیرد، درزهای هر عایق باید بصورت نامتقابل قرار گیرد.
  • بهترین زمان عایق لوله زمانی است که لوله ها تازه کار گذاشته شده اند و ساختمان در مرحله نازک کاری باشد.