یکی از مهمترین مصالحی که امروزه برای ساخت منازل و ساختمان ها استفاده می شود عایق پشم سنگ است که خود را دربین مصالح ساختمانی جای داده است. بیشترین مصرف این عایق از نوع پشم سنگ تخته ای برای حفاظت ساختمان در برابر حریق ، صدا و حرارت است .

عملکرد پشم سنگ در برابر آتش چیست؟

پشم سنگ همانطور که از نامش مشخص است از سنگ تولید می شود .سنگ های بازالت باقی مانده سنگ های آتشفشانی پس از حرارت دیدن در دمای 1500 درجه سانتی گراد تبدیل به الیاف نازکی می شوند که آن را پشم سنگ فله ای می نامند.

این پشم سنگ فله ای که ماده اولیه تولید عایق پتویی ، عایق لوله ای ، عایق لحافی و عایق پشم سنگ تخته ای است قابلیت ضد حریق را از سنگ را با خود دارد.

پشم سنگ به دلیل ماده تشکیل دهنده ی آن که سنگ بازالت می باشد به عنوان یک مانع در برابر حریق عمل می کند و از گسترش آن جلوگیری می نماید.

عایق پشم سنگ مقاومت بسیار بالایی در مقابل آتش دارد، مقاومت انواع عایق های پشم سنگ تا 800 درجه سانتیگراد می باشد و به همین دلیل  به عنوان نوعی حفاظ در مقابل آتش شناخته می شود. الیاف پشم سنگ نقطه ذوب بالاتر از 1000 درجه سانتیگراد دارد.

خواص ضد آتش پشم سنگ تا بیتشر از 4 ساعت ثابت شده است، که این باعث مقاومت بالای عایق پشم  سنگ در برابر آتش می شود.

عایق های پشم سنگ به عنوان سوخت برای آتش عمل نمی کنند و یک عایق آیده ال در ساختمان های مسکونی به حساب می آیند. اتاق های که با پنل های پشم سنگ عایق شده اند ۵۴% نسبت به اتاق هایی که عایق نشده مقاومت بیشتری در برابر آتش دارند.

پشم سنگ باعث گشترش آتش نمی شود، به همین دلیل زمان بیشتر برای خروج افراد فراهم می کند که این در نجات جان افراد بسیار مهم است. علاوه بر این فرصت بیشتری را برای خاموش کردن آتش فراهم می کند و میزان خسارت حاصله از آتش سوزی را کاهش می دهد.

پشم سنگ تخته ای  با بستن روزنه ها و ممانعت از دستیابی آتش به دیوار، کف و سقف ساختمان ها از سوختن تجهیزات موجود در آن ها مثل کابل ها، لوله ها و کانال ها جلوگیری می کند.

عایق پشم سنگ در هنگام حریق هیچ گونه دود و ترکیبات مسموم کننده که جان افراد حریق زده را به خطر بیندازد، از خود متصاعد نمی کند.این ویژگی های پشم سنگ باعث شده که در بسیاری از کشورها به عنوان پشم سنگ تخته ای یک عایق حرارتی در ساختمان استفاده شود.

بکاربردن پشم سنگ تخته ای در نمای ساختمان

استفاده از پشم سنگ تخته ای در نمای ساختمان موجب کاهش اتلاف حرارتی از 30 تا 50% می شود. البته عایق کاری ساختمان با استفاده از پشم سنگ تنها موجب کاهش اتلاف حرارت و حفظ تعادل بین گرمایش و سرمایش نمی شود، بلکه از ویژگی عایق صوتی بودن پشم سنگ نیز استفاده می شود و مانع از ورود و یا خروج صدا می شود.

بطور کلی عایق کاری دیوارهای ساختمان می تواند در دو زمان متفاوت صورت گیرد، عایق کاری در هنگام ساخت و عایق کاری پس از ساخت دیوارها.

عایق کاری در روش اول ضریب اطمینان بیشتری دارد زیرا عایق کاری از قبل پیش بینی شده است و با در نظر گرفتن شکل بلوک ها، دیوارها و خاصیت عایق صوتی بودن به میزان قابل توجهی بالا می رود و موج کاهش انعکاس و بازتاب صدا می شود. در این روش عایق کاری ساختمان از بیرون صورت می گیرد و باعث می شود اینرسی حرارتی در ساختمان افزایش یابد و تعادل گرمایی مناسبی ایجاد شود.

اگر عایق کاری ساختمان از داخل صورت گیرد، در زمان گرمایش دیوارهای خارجی ساختمان گرم نمی شوند و اینرسی حرارتی کاهش می یابد. بنابراین تغییرات دمایی ساختمان که به اصطلاح به آن لختی اینرسی می گویند، به شدت افزایش می یابد.

این روش عایقکاری بیشتر برای فضاهای اداری با تجهیزات کنترل دما مطلوب مناسب است در این مکان ها تنها در ساعاتی از شبانه روز افراد در محل حضور دارند و گرمایش ساختمان تنها در این ساعات صورت می گیرد.

از عایق پشم سنگ تخته ای در پانل های نمای ساختمان نیز استفاده می شود و این پانل ها نه تنها وظیفه زیبا کردن و نما دادن به ساختمان را دارد بلکه به دلیل کاربرد پشم سنگ داخل آنها باعث گرمایش ساختمان می شود .

این راهکار همچنین باعث می شود با توجه خاصیت عایق صوتی پشم سنگ ،آن نیز به عنوان عایق صوتی کند و مانع از خروج صدا از ساختمان و یا ورود سر و صدای بیرون به درون آن شود.  بطور کلی استفاده از پشم سنگ در نمای ساختمان باعث تهویه هوای داخلی می شود.

مزایای استفاده از پشم سنگ تخته ای در ساختمان

استفاده از پشم سنگ تخته ای مزایای زیادی را با خود دارد که به مواردی از آن در زیر اشاره شده است:

  • فراهم آوردن آسایش حرارتی مناسب در زمستان و تابستان
  • تنظیم رطوبت بهینه ; نفوذ آب باران کاهش می یابد و چگالش رطوبت از طریق پنل های عایق پشم سنگ رخ می دهد
  • راحتی تطبیق با استاندارد های انرژی فعلی و آینده
  • تنوع بسیار بالا در طراحی
  • ترکیب آسان با بازه گسترده از مصالح ساختمانی
  • این قبیل نماها مانند سنگ با دوام هستند و می تواند مزایایی از قبیل مقاومت در برابر اشعه خورشید , باران و پرتو های UV را فراهم کند
  • کار کردن با محصول به راحتی چوب است و می تواند به اندازه های مختلف برش داده شود
  • روش نصب پشم سنگ  ساده است
  • انعطاف پذیر , می توان از آن برای دنبال کردن هر نوع طراحی استفاده کرد .
  • ضد حریق و دوست محیط زیست و ۱۰۰% قابل بازیافت
  • به صرفه از نظر اقتصادی و صرفه جویی در هزینه های مصرف انرژی
  • کاهش تلفات انرژی و کمگ به محیط زیست

خرید پشم سنگ تخته ای برای ساختمان سازی

پشم سنگ یکی از کاربردی ترین و قدمت دار ترین انواع عایق حرارتی است که در ساختمان سازی و عایق کاری انواع صنایع کابرد دارد، در تمام انواع تولید شده سازگاری با محیط زیست داشته و به پایداری حفاظت ساختمان کمک می کند.

با وجود امکان خرید پشم سنگ به روش حضوری و اینترنتی به مرور زمان در صنعت ساختمان سازی مانند خرید شن و سیمان یکی از ملزومات مصالح ساختمان سازی شده است و عایقکاری با آن مقرون بصرفه خواهد بود.

عایق کاری ساختمان ها با خرید پشم سنگ می تواند علاوه بر ایجاد آرامش و آسایش در ساختمان ها وفراهم نمودن محیط مناسب تر و با کیفیت تری برای زندگی و کار، میزان مصرف انرژی را در محیط زندگی و کار کاهش می دهد.

محصولات پشم سنگ در دانسیته های ۳۰ تا ۱۶۰ همچنین در ضخامت های ۲ تا ۱۰ سانتی متر با روکش های فویل یا کاغذ کرافت و توری گالوانیزه برای مصارف مختلف طبق سفارش مشتری مطابق با محیط عایق کاری در کارخانه های اصفهان و تهران از جمله پشم سنگ آسیا، فراز عایق ، پارامیس، ویلا،جهان عایق و … تولید می شود.

برای اینکه پشم سنگ کارآیی خود را در عایق کاری داشته باشد بایستی ضخامت و دانسیته آن متناسب با دمای محیط مورد نظرو محل استفاده از آن یعنی نما ،کف ،سقف یا دیوار ساختمان  انتخاب گردد در غیر این صورت کارآیی خود را  از دست می دهد.

بعنوان مثال برای عایق کاری حرارتی و صوتی دیوارهای ساختمان مسکونی خرید پشم سنگ تخته ایدانسیته 80 ضخامت 5 سانتی متر کفایت می کند.

برای اطلاعات بیشتر و دریافت راهنمایی از مشاوران ما می توانید از طریق صفحه تماس با ما ، با ما در ارتباط باشید.