عایق حرارتی پشم سنگ پتویی که به توری های گالوانیزه شش ضلعی دوخته می شود یکی از پرکاربردترین عایق های حرارتی است که در اصفهان بیشترین تولید را به خود اختصاص داده است.

عایق پتویی پشم سنگ چیست؟

عایق های حرارتی مانند پشم سنگ ، پشم شیشه و پشم سرامیک علاوه بر مواد اولیه در میزان تحمل حرارت با یکدیگر متفاوت هستند.

یکی از عایق های حرارتی که امروزه کاربرد ویژه ای دارد عایق های معدنی و از جمله عایق پشم سنگ است که در شرکت های پشم سنگ آسیا ، پارامیس ، فراز عایق ، عایق سپاهان و … در اصفهان تولید می گردد.

پشم سنگ یک عایق صوتی حرارتی با الیاف معدنی می باشد. ماده اولیه ی عایق پشم سنگ، بازالت است که  از گروه سنگ های آذرین می باشد و بازمانده فعالیت های آتشفشانی است.

برای تولید پشم سنگ، بازالت را در دمای 1500 درجه سانتیگراد ذوب می کنند و با استفاده از روشهای خاص آن را به الیافی بسیار ریز با قطر میکرونی تبدیل می کند.

97% کل ترکیبات پشم سنگ را الیاف تشکیل می دهد، 3%  باقی مانده رزین و روغن های مورد نیاز برای فرم دهی الیاف متناسب با نوع محصول مورد نیاز می باشد.

این الیاف ماده اولیه تولید انواع محصولات پشم سنگ یعنی عایق پتویی ، عایق تخته ای ، عایق لحافی و لوله ای ست که هریک فرآیند خاص تولید خود را دارند.

عایق پتویی پشم سنگ از محصولاتی ست که نه پخت شده و نه ماده ای به آن اضافه می شود تنها به توری های شش ضلعی گالوانیزه دوخته می شود.

در این نوع عایق پشم سنگ از هیچ نوع عامل پیوندی استفاده نشده است و مهمترین مشخصات پشم سنگ عایق حرارتی ، عایق صوتی و ضد حریق بودن آن است.

کاربرد پشم سنگ پتویی در موارد خاص

عمده ترین کاربرد عایق پتویی پشم سنگ برای صنایع به حساب می آید و عموما جهت عایق کاری ماشین آلات، تجهیزات صنعتی و لوله های با قطر بالا استفاده می شود.

در طول سالها عایق کاری ژنراتورهای بخار، ارزش عایق پتویی سیم دار ثابت شده است. این نوع عایق انعطاف پذیر است و می توان آن را به راحتی بر روی سطح ژنراتورهای مختلف نصب کرد.

عایق کاری لوله های سایز بالا با عایق پتویی پشم سنگ سال هاست که در جهان صورت می گیرد. به دلیل انعطاف پذیری و مقاومت دمایی بالایی که پشم سنگ پتویی دوخته شده با سیم گالوانیزه دارد به آسانی بر روی این لوله ها نصب می شود.

دمای فرایندی بالا و ساختار ویژه بویلرهای نیروگاه ها به همراه نیاز به کاهش میزان اتلاف حرارت از سطح وسیع آن ها و جلوگیری از کندانس شدن بخار، باعث شده که عایق کاری حرارتی بویلرها با پشم سنگ پتویی انجام شود.

سطح گرد بیرونی دودکش های صنعتی معمولا با عایق های پتویی دوخته شده با تورسیمی به دلیل انعطاف پذیر بودنشان، عایق کاری می شود. این عایق کاری به دلیل توجه ویژه به جلوگیری شکل گیری قطرات خورنده اسید است.
عایق پشم سنگ پتویی با روکش آلومینیومی، یک عایق حرارتی ایده آل برای عایق کاری دودکش های صنعتی بتنی می باشد.

مزایای عایق کاری با پشم سنگ پتویی

از عایق صوتی حراتی پشم سنگ پتویی برای عایق کاری سطوح مسطح و منحنی ها با توجه به مزایا و ویژگی های زیر استفاده می شود.

– عایق حرارتی و عایق صوتی بسیار عالی
– جلوگیری از گسترش آتش و ضد حریق بودن
– خواص فیزیکی و شیمیایی پایدار
– مقاوم به خوردگی در برابر مواد شیمیایی
–  بدون نیاز به  آزبست یا هر ماده افزودنی شیمیایی
– پشم سنگ پتویی انعطاف پذیری بسیار خوبی دارد و وزن آن سبک است 
– مقاوم در مقابل آلودگی های شیمیایی و بیولوژیکی
– مقاوم به ضربه
– آسان بودن روش نصب پشم سنگ پتویی
– حمل و نقل و نگهداری بسیار ساده
– هزینه بسیار مناسب و مقرون به صرفه
– سازگاری با محیط زیست و بازگشت به چرخه تولید

خرید پشم سنگ و استفاده برای عایق کاری

پشم سنگ پتویی با نام ایزو بلانکت و Mattress Insulation و عایق پتویی در دنیا شناخته شده است .

این عایق پشم سنگ که به توری های شش ضلعی گالوانیزه دوخته شده در دانسیته های 50 تا 200 کیلوگرم بر متر مکعب و ضخامت های 3 تا 10 سانت برای مصارف مختلف در شرکت های زیادی در اصفهان تولید می شود.

این شرکت ها پشم سنگ پتویی را با بهترین کیفیت و مطابق با استاندارد های روز دنیا تولید و عرضه می نمایند.

نکته قابل توجه در خرید پشم سنگ، اندازه گیری دمای عملکرد محیط است که کمک می کند نتیجه عایق کاری با پشم سنگ بهینه و بصرفه باشد.

همانطور که گفته شد در صورتی که ضخامت و دانسیته پشم سنگ پتویی مطابق با دمای مورد نظر انجام نگیرد نه تنها بازخورد خود را نداشته بلکه کارآیی خود را از دست خواهد داد.

لذا بعد از اندازه گیری دمای محیط به انتخاب پشم سنگ بپردازید در این راستا می توانید از همکاران ما از طریق صفحه تماس با ما مشاوره وراهنمایی دریافت نمایید.