یکی از قسمت های مهم ساختمان که برای جلوگیری از اتلاف انرژی باید عایق کاری شود، سقف می باشدو یکی از مصالح مهم که در عایق کاری حرارتی صوتی سقف سوله ها و ساختمان های صنعتی بکار می رود،پشم سنگ تخته ای یا پانل های پشم سنگ می باشد.

روش استفاده از عایق تخته ای پشم سنگ در سقف

عایق تخته ای پشم سنگ یک راهکار مناسب برای عایق کاری سقف بوده و برای کاربرد های ترمیم و نوسازی سقف با زیر بنای بتنی و تیر آهنی مناسب می باشد. عایق پشم سنگ توسط بیمه FM که یک بیمه جهانی برای سازه ها کلاس ۱ تایید شده است. سه روش پیاده سازی برای بهبود عملکرد سقف با زیر بنای بتنی و فلزی پیش بینی شده است.که در زیر به آن اشاره شده است:

سیستم های تیر آهنی

عایق پشم سنگ تخته ای برای عایق کاری سقف در زمینه محافظت در برابر آتش بدون رقیب بوده و این ویژگی بهمراه استحکام فشاری مناسب تمامی پیش نیاز های رگلاتور و قوانین را پوشش می دهد.

خواص و ویژگی های برتر پشم سنگ باعث بهبود خواص کلی سیستم عایق کاری سقف  از لحاظ جلوگیری از ورود نویز به ساختمان و همچنین سیستم گرمایشی آن می شود که یک سیستم پایدار و بهینه در مصرف انرژی به ارمغان می آورد. این سیستم برای کاربرد های تجاری و صنعتی مناسب است.

سیستم های بتنی

سیستم های بتنی با ایجاد توده حرارتی مناسب در سقف برای تابستان و زمستان بنا کافی هستند. تخته های سقفی پشم سنگ می توانند باعث پایداری دمای داخلی شوند و آسایش حرارتی لازم را فراهم کنند.

علاوه بر این, تخته های پشم سنگ دارای پایداری ابعادی بوده و بوسیله تغییرات دما در زمان های مختلف تغییر نمی کند.

سیستم های تیر آهنی دو لایه

سیستم فلزی دو لایه خصوصیت جذب صوت پشم سنگ یک چاله صوتی مناسب ایجاد می کند که بوسیله یک لایه فلزی دیگر امکان برون رفت آن کاهش می یابد و خاصیت جذب صوت تشدید می شود .

ویژگی منحصر به فرد در جذب صوت این سیستم را برای کاربرد های مختلف کاندید مناسبی کرده است برای مثال فرودگاه ها , موسسات آموزشی , انواع مراکز و دیگر بنا هایی که در آن قابلیت های اکوستیک بسیار مهم است.

مزایای عایق کاری سقف با پشم سنگ تخته ای

عایق پشم سنگ تخته ای در اقلیم های بسیار سرد و بسیار گرم برای جلوگیری از اتلاف انرژی و نفوذ گرما و سرمای شدید به داخل ساختمان بسیار مناسب می باشد و در مواردی با روکش فویل آلومینیوم به صورت یک طرف فویل ویا دوطرف فویل برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به پشم سنگ به کار می رود.

ازمشخصات مهم پشم سنگ به عایق حرارتی ، عایق صوتی و ضد حریق بودن آن بصورت یک جا اشاره نمود که علاوه بر این مزایای بسیاری نیز در بر خواهد داشت.

از جمله مزایای عایق کاری سقف با پشم سنگ تخته ای می توان به موارد زیر اشاره نمود:

-عایق حرارت و جلوگیری از اتلاف گرما از طریق سقف
– سبکی و آسانی حمل و نقل
– راحتی در استفاده و نصب
– مقاوم در برابر زلزله
– مقاوم در برابر فشار و ضربه
– مقاوم در برابر رطوبت
– مقاوم در برابر حشرات و موجودات موذی
– مقاوم در برابر زنگ زدگی
– مقاوم در برابر مواد شیمیایی

انتخاب دانسیته پشم سنگ تخته ای برای عایق صوتی حرارتی سقف

عایق پشم سنگ تخته ای با دانسیته 80 کیلوگرم بر متر مکعب و ضخامت 50 میلیمتر پرکاربردترین نوع عایق در صنعت ساختمان سازی است که بر ای عایق کاری دیوار ها ، کف ساختمان و سقف استفاده می شود .

عملیات عایق کاری سقف از داخل بوسیله عایق پشم سنگ تخته ای با دانسیته 80 و ضخامت 50 میلیمتر وپوشش سقف کاذب انجام می شود .

امازمانی که بخواهیم سقف را از روی پشت بام عایق کنیم توصیه می شود حداقل از عایق تخته ای با دانسیته 120 کیلوگرم بر متر مکعب و ضخامت 50 میلیمتر استفاده شود بدین معنی که می توان از دانسیته و ضخامت بالاتری هم برای این کار استفاده کرد .

این نوع عایق در اقلیم های بسیار سرد و بسیار گرم برای جلوگیری از اتلاف انرژی و نفوذ گرما و سرمای شدید به داخل ساختمان بسیار مناسب می باشد و در مواردی با روکش فویل آلومینیوم به صورت یک طرف فویل ویا دوطرف فویل برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به پشم سنگ به کار می رود.

زمانی که سیستم سقف به صورت مکانیکی بسته شد هر تخته عایق پشم سنگ 72/0 مترمربع از سقف را پوشش می دهد زیرا هر تخته عایق پشم سنگ تخته ای به طور استاندارد دارای ابعاد 0.6*1.20 متر می باشد.

پس از اینکه عایق کاری انجام شد عملیات کف سازی مناسب بوسیله پوکه ( عایق رطوبتی ) و ملات ماسه و سیمان انجام میشود و در نهایت پوشش ایزوگام برروی آن قرار می گیرد .

خرید عایق پشم سنگ تخته ای برای عایقکاری حرارتی و صوتی

با توجه به اهمیت عایق کاری قسمت های مختلف یک ساختمان یا سوله مطابق با استاندارد های ساختمان سازی ، امروزه معماران و مهندسین ساختمان به عایق کاری توجه ویژه ای دارند.

انتخاب عایق پشم سنگ ، با توجه به مشخصات پشم سنگ از جمله عایق حرارتی و صوتی بالا همچنین ضد حریق بودن آن و سایر مزایا و کاربرد پشم سنگ در صنعت عایق کاری بسیار حائز اهمیت است.

اما دقت به این نکته که این انتخاب نیاز یک نظر کارشناسی است که این کار ویژه مهندسین ساختمان و عایق کاران با تجربه  می باشد.

انتخاب پشم سنگ بعنوان عایق حرارتی و صوتی یک طرف و انتخاب دانسیته مناسب برای عایق کاری مورد نظر طرف دیگر موضوع است که این هم باز به نظر کارشناسی گفته شده بستگی دارد.

نکته مهم که ما در این مطلب به آن پرداختیم این بود که دانسیته پشم سنگ تخته ای به میزان کارکرد آن برای عایقکاری حرارتی و درکنار آن داشتن عایق صوتی ارتباط مستقیم دارد.همچنین نوع سازه و ساختمان در انتخاب دانسیته پشم سنگ اهمیت دارد.

برای خرید عایق پشم سنگ تخته ای با دانسیته 80 تا 160 کیلوگرم بر متر مکعب و ضخامت های متفاوت می توانید از همکاران ما مشاوره و قیمت پشم سنگ را از طریق صفحه تماس با ما دریافت نمایید.