عایق پتویی پشم سنگ با توری گالوانیزه برای مصارف صنعتی و عایق کاری حرارتی لوله های بزرگ و سطوح منحنی فولادی فروش عمده دارد.این عایق پشم سنگ برای عایق کاری حرارتی در دمای بالا در تاسیسات صنعتی مانند دیگ های بخار و دودکش های صنعتی استفاده می شود.

تولید عایق پتویی با توری گالوانیزه

پشم سنگ از ذوب نمودن سنگ های بازالت باقی مانده فعالیت های آتشفشانی در دمای ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد به شکل الیاف نازک تهیه می شود.

الیاف نازک پشم سنگ که همان پشم سنگ فله ای است آماده شده برای تهیه انواع پشم سنگ یعنی عایق پتویی ، عایق تخته ای و عایق لحافی ولوله ای است.

پشم سنگ فله ای پس از منسجم شدن به توری های گالوانیزه شش ضلعی با سیم فلزی نسوز دوخته می شود که عایق پتویی یا عایق توری دار نامیده می شود.

پشم سنگ پتویی، با ضخامت و وزن مخصوص به صورت چند لایۀ دارای تراکم بالا مطابق با استاندارد ASTM C ۵۹۲ با روکش توری تولید می شوند.

عایق پتویی پشم سنگ ، یکی از انواع متنوع و گوناگون پشم سنگ است که با امکان یک طرف توری یا دوطرف توری در بین مصرف کنندگان توزیع می گردد.

این عایق پشم سنگ بسیار انعطاف پذیر بوده و نیز روش نصب ساده آن سبب شده تا مشتریان زیادی در سراسر کشور در صنایع داشته باشد.

مشخصات فنی پشم سنگ پتویی

در فرآیند تولید عایق پتویی پشم سنگ هیچ گونه رزینی اضافه نمی شود و تنها به توری های شش ضلعی توسط دستگاه دوخت دوخته می شود.

این توری های شش ضلعی که از جنس گالوانیزه هستند به یک طرف یا دو طرف پشم سنگ پتویی دوخته می شود و هرگز زنگ نمی زنند.

عایق پتویی پشم سنگ برای عایق کاری حرارتی پرمصرف ترین عایق است و می تواند تا ۸۰۰ درج سانتیگراد را عایق باشد.

عایق پتویی پشم سنگ بخاطر ویژگی های زیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته است:

  • عایق پتویی پشم سنگ یک عایق حرارتی عالی است
  • در مقابل ارتعاشات شدید بسیار مقاوم است
  • پشم سنگ پتویی به لحاظ شیمیایی یک مادۀ خنثی محسوب می شود
  • در مقابل آتش بسیار مقاوم است
  • ثبات خواص فیزیکی و خواص شیمیایی در دراز مدت و این که تغییر نکرده و پایداری بسیار مقاومی دارد
  • به راحتی می توان آن را حمل و نقل و نگهداری کرد
  • نگهداری آن بسیار راحت است. 
  • دارای قابلیت های نصب، برش آسان و سریع می باشد
  • عاری از آزبست و سایر مواد شیمیایی خطرناک می باشد.
  • برای کارهایی مثل عایق کاری سطوح فولادی و فولادهای با قابلیت خوردگی بسیار مناسب  است.
  • این عایق پتویی دارای هزینه ای مناسب است.

کاربرد پشم سنگ پتویی در صنایع

عایق کاری ژنراتورهای بخار، ارزش عایق پتویی توری دار ثابت شده است. این نوع عایق انعطاف پذیر است و می توان آن را به راحتی بر روی سطح ژنراتورهای مختلف نصب کرد.
عایق پتویی پشم سنگ غیر قابل اشتعال است، دمای عملکردی بسیار بالا دارد و ضریب انتقال حرارت هدایتی پایین در رنج وسیع دمایی دارد.

مطابق با دستورالعمل ACI Q101، از عایق پتویی پشم سنگ دوخته شده با شبکه های از جنس سیم های گالوانیز می توان تنها در دماهای بالا تا ۴۰۰ درجه سلسیوس استفاده کرد.

در دماهای بالاتر از ۴۰۰ درجه سلسیوس باید از سیم های از جنس فولاد ضد زنگ آستنیتی و یا stitching wire استفاده شود.

دقت کنید که در دمای کم بهتر است از عایق لحافی پشم سنگ استفاده شود تا مقرون بصرفه بوده و بازدهی لازم راداشته باشد.

در عایق کاری با عایق پتویی ، تمام اتصالات طولی و عرضی باید به هم دوخته شوند، با سیم به هم متصل گردند و یا در هر متر بوسیه ۶ قلاب به یکدیگر متصل شوند.

اگر عایق کاری در چند لایه انجام می شود، اتصالات در لایه های مختلف باید بصورت متناوب قرار گیرند، اتصالات لایه های مختلف نباید بر روی همدیگر قرار گیرند.

بیشترین کاربرد آن در صنعت است و مصرف کنندگان عمده آن مجتمع های پتروشیمی، پالایشگاه ها، نیروگاه ها و کارخانجات سیمان و فولاد می باشند.

از این عایق صوتی حرارتی در عایق کاری سطوح منحنی دار، لوله ها با قطر بالا، کوره ها، گرمخانه ها، اگزوز توربین ها و دودکش های بلند استفاده می شود.

توزیع پشم سنگ پتویی در کشور

پخش پشم سنگ در کشور بصورت یکنواختی وجود داردو تولید کنندگان آن در اصفهان ، تهران و مشهد توزیع مناسبی در بازار عایق دارند اما قیمت پشم سنگ برندهای گوناگون در کشور متنوع است.

عایق پتویی پشم سنگ در انواع زیر و در یک طرف با روکش فویل و کاغذ کرافت پخش می گردد:

  • پشم سنگ یک طرف توری دار
  • پشم سنگ دو طرف توری دار

کیفیت برندها متفاوت است که در قیمت پشم سنگ پتویی موثر بوده و کاربردهای متفاوتی دارند و به عنوان عایق صوتی و حرارتی از آن ها استفاده می شود.

امروزه خریداران انواع پشم سنگ برای خرید قبل از هر چیز به مراکز فروش حضوری یا اینترنتی در سراسر کشور مراجعه و عمده یا جزیی خرید می کنند.

ولی اگر بخواهید زیر قیمت بازار اقدام به تهیه عایق پشم سنگ لوله ای، پشم سنگ پتویی، پشم سنگ تخته ای و … کنیم بهتر است از طریق سایت های فروش عمده پشم سنگ در هر جایی از ایران باشید اقدام کنید.

در چنین سایت هایی تمامی قیمت ها اعم از قیمت پشم سنگ پتویی با استانداردهای دولتی به مشتریان اعلام می گردد.