پشم سنگ با دانسیته و ضخامت مناسب در عایق کاری صوتی تاثیر دارد اما این در حالی که است که میزان صدای مزاحم باید صحیح اندازه گیری شده باشد و از این ویژگی بجای خود استفاده شود تا بتواند کارآیی خود را نمایش دهد.

دانسیته پشم سنگ چیست؟

همانطور که می دانید عایق های حرارتی انواع مختلفی دارند از جمله عایق های پشم سرامیک ، پشم شیشه و پشم سنگ که جز عایق های معدنی نیز بشمار می آیند.

مهمترین تفاوت پشم سرامیک و پشم شیشه با پشم سنگ در میزان تحمل حرارت و مواد اولیه است و تفاوت های جزیی دیگری نیز باهم دارند.

اما طبقه بندی همه این عایق های معدنی برای متمایز شدن از یکدیگر با دانسیته آنها انجام می گردد.

چگالی ، وزن مخصوص پشم سنگ عبارتست از همان مقدار تراکم وزنی پشم سنگ در واحد حجم است. به عبارت دیگر دانسیته پشم سنگ همان جرم حجمی هم گفته می شود نسبت وزن به حجم می باشد. 

برای مثال وقتی گفته می شود عایق تخته ای پشم سنگ دانسیته 80 در اینجا منظور از دانسیته 80 یعنی 80 کیلوگرم پشم سنگ در واحد یک مترمکعب است.

حالا با دانستن مفهوم دانسیته ، می توان وزن یک مترمربع پانل را از فرمول زیر محاسبه کرد. برای بدست آورن وزن یک مترمربع پشم سنگ تخته ای ابتدا ضخامت را که برحسب سانتیمتر است بر 100 تقسیم می کنیم و نتیجه را در عدد دانسیته ضرب می کنیم. مثلا عایق پشم سنگ به ضخامت 5 سانتیمتر و دانسیته 80 وزنی برابر 4 کیلوگرم را دارد.

ارتباط ضخامت و دانسیته پشم سنگ با جذب صوت

آلودگی صوتی می‌تواند در خواب، زمان استراحت و گفتگو اختلال ایجاد کند و موجب خستگی، عصبانیت، سردرد و استرس شود. تحقیقات نشان می‌دهند که سرو صدا یک نگرانی محیطی مهم برای اکثر مردم می‌باشد.

همه ما نیاز به مهار و کاهش نویز و محافظت از خودمان از منابع نویز و صدا به منظور لذت بردن از زندگی سالم داریم. طراحی و عایق بندی صوتی و صدا می‌تواند تاثیر نویز روی زندگی ما را کاهش داده و کیفیت محیط زندگی ما را بهبود بخشد.

مواردی در جذب صوت تاثیر گذار است که رابطه مستقیم با به ضخامت پشم سنگ و دانسیته متناسب با سر و صدای ایجاد شده در محل دارد.
چنانچه صداهای بیشتری با دسیبل بالا در محل ایجاد شود برای جلوگیری از نفوذ ارتعاشات صوتی الزاما باید از پشم سنگ دانسیته بالاتر و ضخامت بیشتر استفاده شود.

در انتخاب نوع پشم سنگ دانسیته و ضخامت آن باید به سر و صدای آزار دهنده توجه کنیم تا متناسب میزان صدای اضافی عایق کاری مورد نظر را اجرا کنیم.

کاربرد های پشم سنگ برای عایق کاری صوتی

عایق پشم سنگ یکی از بهترین عایق های موجود در بازار از لحاظ عایق صوتی می باشد که با توجه به انتخاب پشم سنگ دانسیته وضخامت آن و همچنین فرکانس امواج موجود میزان استقامت و جذب امواج  صوتی در آن ها متفاوت خواهد بود.

به عنوان مثال شاخص جذب صدا توسط عایق تخته ای پشم سنگ دانسیته 120 کیلوگرم بر متر مکعب با ضخامت 50 میلی متر برای فرکانس هایی که در محدوده شنوایی انسان هستند بین 39 تا 55 دسیبل (db) خواهد بود.

از این عایق در عایق بندی ساختمان های مختلف مانند سالن های کنفرانس، استدیو های ضبط صدا و به طور کلی تمامی مکان هایی که نیاز به عایق صوتی دارند استفاده می شود.

البته بهترین راه برای بهرمندی از آن، قرار دادن در بین جداره  های دیوار است تا زیبایی محل را از بین نبرد.

در عایق کاری صوتی فرودگاه ها، سالن های صدا برداری، اتاق های کنفرانس، استودیوها، زیر ریل های قطار و متروهای درون شهری و …از عایق پشم سنگ استفاده می شود.

تهیه عایق صوتی پشم سنگ

ازجمله مشخصات پشم سنگ عایق صوتی و جذب صوت بالا در انواع محصولات پشم سنگ یعنی عایق تخته ای ، عایق پتویی ، عایق لوله ای و لحافی مشهود است.

بیشترین کاربرد پشم سنگ برای استفاده از عایق صوتی و عایق حرارتی بصورت همزمان در ساختمان سازی و عموما عایق تخته ای آن است.

انتخاب پشم سنگ دانسیته و ضخامت آن باید با توجه به شرایط محیط عایق کاری و میزان صدا انجام گیرد.

برای تهیه عایق صوتی پشم سنگ و انتخاب دانسیته یا ضخامت بصورت اینترنتی یا تلفنی می توانید از طریق صفحه تماس با ما ، با همکاران ما ارتباط برقرار نموده و قیمت پشم سنگ و مشاوره انتخاب پشم سنگ دانسیته و ضخامت مورد نظر را دریافت نمایید.