مقاومت بالای عایق پشم سنگ در برابر حرارت باعث شده که از این عایق حرارتی صوتی در صنعت مخصوصا از نوع پشم سنگ پتویی در تاسیسات صنعتی  استفاده های بسیاری شود.

عایق پتویی پشم سنگ چیست؟

ماده اولیه پشم سنگ، سنگ بازالت است که این موجب شده الیاف این عایق حرارتی در مقابل شعله تا دمای 1000 درجه سانتیگراد و تا 4 ساعت مقاومت کنند.

عایق معدنی پشم سنگ در دمای بالای 1000 درجه سانتیگراد ذوب شده و از انواع پشم سنگ تولید شده در محدوده ی دمای 30- تا 800 درجه سانتیگراد استفاده می شود.
در بعضی از محصولات پشم سنگ برای محافظت از آن در برابر رطوبت و شرایط آب و هوایی از روکش های ورق آلومنیومی و کاغذ کرافت  استفاده  و نوع پشم سنگ پتویی به توری گالوانیزه دوخته می شود ، در این محصولات دمای کارکرد عایق بستگی به دمای کارکرد پوشش آن دارد.

دمای عملکرد بالای پشم سنگ (تا 800 درجه سانتیگراد) باعث شده که  از این عایق معدنی در صنایع مختلف مانند نیروگاهها، مجتمع های پتروشیمی، پالایشگاه های نفت و گاز، صنایع سیمان و صنایع سنگین، استفاده زیادی می شود.

از پشم سنگ پتویی در عایق کاری تجهیزات صنعتی مختلفی استفاده می شود، از جمله به موارد زیر می توان اشاره کرد:
– عایق کاری خطوط جریان لوله های حاوی سیالات گرم
– عایق کاری مخازن
– عایق کاری برج های تقطیر
– عایق کاری دیگ های بخار (بویلرها)
– عایق کاری صوتی قسمت های اداری و دستگاه های دارای سرو صدای زیاد
– عایق کاری حرارتی ساختمان ها

عایقکاری حرارتی بویلر ها و مخازن با پشم سنگ پتویی

عایقکاری مخازن با پشم سنگ پتویی :

در بسیاری از فرایند های صنعتی نیاز است که مواد درون مخازن ذخیره سازی شوند که این مواد معمولا یا مواد اولیه و انواع سوخت ها هستند و یا محصولات پایانی تولید شده که هریک دمای کارکرد خود را دارند.
معمولا دمایی که در آن مواد درون مخازن نگه داری می شوند بسیار مهم است و اگر دما از یک محدوده ی بسیار کمتر و یا بیشتر شود باعث خراب شدن مواد ذخیره شده و یا از بین رفتن خاصیت ها و ویژگی آن ها می شود.

بنابراین عایق کاری حرارتی مخازن نقش بسیار مهمی در روند فرایند های صنعتی ایفا می کند.ازجمله عایق های مورد استفاده پشم سنگ است که محدوده دمای 30 تا 800 درجه سانتیگراد را پاسخگو می باشد.

برای عایق کاری مخازن می توان با توجه به دمای کارکرد مخزن در دمای کارکرد پایین از پشم سنگ لحافی و در دمای کارکرد بالا از پشم سنگ پتویی استفاده می شود. همچنین می توان از پشم سنگ تخته ای نیز برای عایق کاری حرارتی مخازن استفاده کرد.

انتخاب و بکارگیری روش مناسب برای عایق کاری حرارتی مخازن کاملا به شرایط و مشخصات آن بستگی دارد. برای مثال در شرایطی که انجام چوش و پیچ کاری روی بدنه مخازن خطرناک است، باید با رعایت نکات ایمنی از تسمه برای محکم کردن عایق حرارتی بر روی بدنه مخازن استفاده کرد.

عایق پشم سنگ تخته ای باید مطابق با زوایای انحنای مخازن نصب گردند، البته عایق های حرارتی مثل پشم سنگ پتویی و پشم سنگ لحافی قابل انعطاف هستند و مطابق با شکل بدنه مخازن قابل نصب می باشند.

عایقکاری بویلر با پشم سنگ پتویی:

بویلر و یا دیگ بخار یک مخزن تحت فشار می باشد که در آن سیال عامل (معمولا آب) گرم و به دمای مناسب رسانده می شود (معمولا به نقطه جوش سیال). از این سیال در فرایندهای دیگر در صنعت استفاده می شود.

از بویلرها در صنایع مختلفی استفاده می شود از جمله می توان نیروگاه های تولید برق، پالایشگاه ها، صنایع شیمیایی و پتروشیمی، کارخانجات تولید سیمان، صنایع آسفالت، بیمارستان ها، ساختمان ها و گلخانه ها را نام برد.

بویلرها تجهیزات صنعتی می باشند که برای گرم کردن سیالات در شرایط عملیاتی دما و فشار بالا استفاده می شوند و اتلاف حرارت زیادی دارند. به همین دلیل همواره باید به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از اتلاف حرارت و کاهش مصرف انرژی بویلرها بود.

عایق پشم سنگ  یک عایق حرارتی با راندمان عملیاتی بالا و ضریب انتقال حرارت بسیار پایین می باشد که از آن در صنایع به منظور عایق کاری تجهیزات مختلف صنعتی از جمله بویلرها استفاده می شود.

پشم سنگ  علاوه بر یک عایق حرارتی ، یک عایق ضد حریق نیز هست و مقاومت بالایی در برابر آتش دارد که کمک می کند تااز تجهیزات صنعتی در برابر آتش سوزی  حفاظت شود.

از دیگر مزایای پشم سنگ طول عمر بالای آن است، طول عمری برابر با طول عمر تجهیزات صنعتی، که این ویژگی را نباید نادیده گرفت.به همین دلیل از عایق حرارتی پشم سنگ در بسیار از صنایع جهت عایق کاری بویلرها و تجهیزات صنعتی استفاده می شود.

به دلیل دمای فرایندی بالای بویلرها، چندین لایه از عایق برای عایق کاری بهینه ی آن ها لازم است که البته تعداد این لایه ها به شرایط و نوع بویلر وابسته است.

عایق های پشم سنگ تخته ای و پشم سنگ پتویی مناسب برای عایق کاری بویلرها می باشند.در لایه درونی عایق حرارتی با پشم سنگ پتویی دوخته شده به تورسیمی  و  لایه های بیرونی  با پشم سنگ تخته ای  یا پشم سنگ پتویی می تواند عایقکاری شوند.

نکات مهم در نصب پشم سنگ پتویی

برای استفاده بهینه از پشم سنگ پتویی بعنوان عایق حرارتی و بهره بردن از  آن در عایقکاری به نکات زیر توجه نمایید:

  • مطابق با دستورالعمل ACI Q101، از پشم سنگ پتویی دوخته شده با توری گالوانیزه می توان تنها در دماهای بالا تا 400 درجه سلسیوس استفاده کرد. در دماهای بالاتر از 400 درجه سلسیوس باید از سیم های از جنس فولاد ضد زنگ آستنیتی و یا stitching wire استفاده شود.
  • زمانی که ضخامت عایق حرارتی پشم سنگ  کمتر و یا برابر با 120 mm است، از پین هایی با حداقل قطر 4 mm استفاده کنید.
  • اگر ضخامت عایق حرارتی بین 130 تا 230 mm باشد، از پین هایی با حداقل قطر 5 mm استفاده کنید.
  • و در ضخامت های عایق کاری بیشتر از 240 mm، از پین هایی با حداقل قطر 6 mm استفاده کنید.
  • اگر روکش بطور مستقیم بر روی عایق حرارتی قرار بگیرد و بین آنها هیچ گپی وجود نداشته باشد، پین ها باید 10 mm کوتاه تر از ضخامت عایق حرارتی باشند.هر لایه عایق حرارتی را به کمک گیره ببندید.
  • در عایق کاری با عایق پتویی ، تمام اتصالات طولی و عرضی باید به هم دوخته شوند.
  • اتصالات با سیم به هم متصل گردند و یا در هر متر بوسیه 6 قلاب به یکدیگر متصل شوند.
  • اگر عایق کاری در چند لایه انجام می شود، اتصالات در لایه های مختلف باید بصورت متناوب قرار گیرند، اتصالات لایه های مختلف نباید بر روی همدیگر قرار گیرند.

خرید پشم سنگ پتویی و استفاده از آن در صنعت

ماده اولیه تولید محصولات پشم سنگ همان پشم سنگ فله است .یکی از محصولات پشم سنگ ، عایق پتویی یا ایزوبلانکت بوده که به برخی ازکاربرد های آن در صنایع بعنوان عایق حرارتی اشاره شد.

پشم سنگ پتویی  با مشخصات گفته شده در دانسیته  80 تا 150 کیلوگرم بر مترمکعب و با ضخامت 5 تا 10 سانتیمتر در خطوط تولید پشم سنگ تولید می گردد.

عایق پتویی پشم سنگ به توری گالوانیزه شش ضلعی دوخته می شود و امکان دوختن این توری به یک طرف یا دو طرف آن وجود دارد.که هر یک ویژگی ها و کاربرد های خاص خود را دارد.

برای اطلاع از ابعاد ، دانسیته و ضخامت عایق پتویی پشم سنگ و  قیمت پشم سنگ می توانید از طریق صفحه تماس با ما از همکاران ما مشاوره و راهنمایی لازم را  دریافت نمایید.