پشم سنگ یکی از محصولاتی است که برای انواع عایق کاری مورد استفاده قرار می گیرد. پشم سنگ پتویی که به ایزو بلانکت نیز معروف است دارای انعطاف بیشتری است. عایق پشم سنگ پتویی از الیاف خام پشم سنگ، متناسب با ضخامت و دانسیته مورد نظر به صورت چند لایه و متراکم بدون افزودن رزین و روغن و با سیم نسوز به توری سیمی گالوانیزه گرم با چشمه 4/3 یا ۱ اینچ دوخته می شود.

عایق های پشم سنگ پتویی به صورت یک طرف توری و دو طرف توری گالوانیزه با روکش هایی از جنس کاغذ کرافت، فویل آلومینیوم و پارچه نسوز قابل تولید می باشد. ایزو بلانکت به دلیل استفاده از متریال های با کیفیت می تواند دمای زیادی را در خود نگه دارد و از برون دهی دما جلوگیری کند. این عایق یک پتوی انعطاف پذیر است که برای مصارف عایق عمومی طراحی شده است و به منظور سهولت در نصب در بزرگ و به صورت تاشو یا رول تهیه می شود.

ویژگی های پشم سنگ پتویی

عایق ایزوبلانکت یک عایق حرارتی مناسب برای عایق کاری است که دارای انعطاف بسیار مناسبی است. از این عایق می توان در انواع عایق کاری بهره برد. پشم سنگ یکی از بهترین عایق های دمایی است که می توان از آن در صنایع مختلف استفاده کرد. شما می توانید بهترین عایق های ایزوبلانکت را از پشم سنگ خارون تهیه فرمایید.

عایق پشم سنگ پتویی، از الیاف خام پشم سنگ، متناسب با ضخامت و دانسیته مورد نظر به صورت چند لایه و متراکم بدون افزودن رزین و روغن و با سیم نسوز به توری سیمی گالوانیزه گرم با چشمه ۴/۳ یا ۱ اینچ دوخته می شود. از خصوصیات بارز عایق پشم سنگ پتویی تحمل دمای حرارتی بالای آن تا دمای ۷۵۰ درجه سانتیگراد می باشد.

کاربردهای عایق پتویی در: صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، کوره ها و گرم خانه ها، دیگ های بخار، توربین ها، داکت ها، شیرها و فلنج ها، مخازن، لوله هایی با قطر زیاد، دودکش های بلند، اگزوز توربین ها، گرم خانه ها.

روش نصب پشم سنگ پتویی

برای روش نصب پشم سنگ پتویی چه بصورت افقی و چه بصورت عمودی می توان از موارد و نکات زیر بهره مند شد و اجرای پشم سنگ در کف یا سقف را به بهترین نحو ممکن انجام داد:

  • قبل از اجرای پشم سنگ در دیوار وجود نشتی باید ابتدا تعمیر شود.
  • طول عایق که برای عایق کاری دیوار لازم است را اندازه گیری کنید و عایق را از پشت و یا وارونه ی آن برش بزنید.
  • باقراردادن لبه های عایق پتویی در بالای دیوار آن را با میخ یا سیخک  بکوبید.
  • عایق پتویی را در پشت لوله ها، مجراها و سیستم الکتریکی قرار دهید، در صورت عدم امکان، عایق را به دقت برش دهید به طوری که عایق پتویی اطراف مانع ها را پوشش دهد.
  • پس از نصب عایق های پتویی، تمامی نقاط اتصال را نوار بندی کنید.
  • تمام نقاط نفوذ هوا، در بندهای تیر آهن، پوشیده شود. وجود هر گونه نشتی در دیوار باید قبل از عایق کاری تعمیر شود.
  • طول عایق را چند اینچ بلندتر از طول دیوار برش بزنید.
  • عایق پتویی را با استفاده از نوار تخته کوبی به یکدیگر بچسبانید و عایق های نزدیک به هم را به یکدیگر محکم کنید.
  • قسمت پایین عایق پتویی را با کف ساختمان تراز کنید.
  • در پایان به دور تمام نقاط اتصال نوار ببندید.

نصب پشم سنگ پتویی

نکات مهم در زمان نصب پشم سنگ پتویی

برای نصب اصولی عایق های پشم سنگ، باید انتقال جریان حرارتی، آلودگی صوتی و نویز و رطوبت ساختار الیافی عایق های پشم سنگ به خوبی کنترل شوندکه باعث حبس هوا درون عایق نصب شده می شود و کنترل مناسب حرارت و صوت را ایجاد می کند. اما همین ساختار مقابل رطوبت پایدار نیست به همین دلیل پوشش خارجی روی عایق های پشم سنگ نصب می شود.
بیشتر عایق هایی که درون کار نصب می شوند، باید پوشش پلاستیکی داشته باشندو همچنین پوشش خارجی عایق هایی که روی کار و در فضای باز باید نصب شوند، دارای فویل آلومینیومی و یا کاغذ کرافت می باشند. به خصوص برای لوله های خطوط انتقال و گرمایش و سرمایش، اکثراً از پوشش فویل آلومینیومی استفاده می شود. برای لوله ها با سایز بزرگ با دمای متوسط از عایق لحافی و برای دماهای بالا از عایق پتویی استفاده می شود.برای عایق کاری مخازن بزرگ، بسته به دمای فرآیندموجود و شکل هندسی آنها، می توان از عایق های پتویی، پشم سنگ لحافی و یا پانل استفاده نمود.
عایق کاری تجهیزات خصوص صنعتی، که شکل هندسی منظمی ندارد، بوسیله ی پشم سنگ فله ای با پوشش پارچه نسوزهمچنین پارچه کربنی سیمی می باشد. دورتادور تجهیزات را با پارچه نسوز یا کربنی می پوشانند و بین فضای پوشش و تجهیزات را پشم سنگ فله ای می گذارند. می توان از پشم سنگ پتویی یا پانل هم، بسته به شکل تجهیزات همچنین دمای فرآیندی آنها و فضای موجود استفاده نمود.