در حال حاضر برای کاهش مصرف هزینه ها و تلفات انرژی اجرای عایق کاری تاسیسات، موتورخانه ها و همچنین لوله های گرم و سرد در ساختمان ها و صنایع جزو موارد ضروری است. یکی از عایق های مهم برای عایق کاری حرارتی عایق معدنی پشم سنگ لوله ای است.

جنس عايق تاثير مهمي در محاسبات و عملكرد عايق­كاري لوله­ ها دارد. موادي كه براي عايق­كاري لوله­ ها استفاده مي­شوند بيشتر از اين­ها هستند:

  •  پشم معدني
  • فوم ­هاي انعطاف­ پذير الاستومري
  •  ايروژل
  • فوم­هاي صلب
  • پشم شيشه

پشم­هاي معدني، شامل پشم سنگ و پشم سرباره، از الياف غيرارگانيك تشكيل شده­ اند كه با رزين ارگانيك به هم متصل شده اند. پشم­هاي معدني مقاومت حرارتي بسيار بالايي داشته و در تمامي اندازه­هاي استاندارد لوله­ هاي صنعتي يافت مي­شوند. از پشم سنگ هم به عنوان عايق حرارتي و هم به عنوان عايق صوتي و ضدآتش استفاده مي­ شود.

شرکت پشم سنگ خارون انواع عایق پشم سنگ برای عایق کاری و مصارف دیگر را از طریق سایت و به صورت عمده و جزئی ارائه میکند. همچنین میتوانید از طریق شماره درج شده در صفحه با متخصصین فروش ما در تماس بوده و سوالات خود را نیز بیان کنید.

چرا باید لوله‌های موتور خانه را عایق کاری کرد؟

عايق­كاري درست و مناسب لوله ­ها و تجهيزات موتورخانه از نخستين و موثرترين گام­هاي بهينه­ سازي سيستم گرمايشي و كاهش مصرف انرژي است. عايق­كاري تاسيسات موتورخانه بيش از 20 درصد از مصرف انرژي ساختمان را كاهش مي­دهد. گونه­ هاي رايج عايق هدايت حرارتي پشم شيشه، پشم معدني، پشم سنگ و عايق قالبي (پيش ساخته) هستند و پيش­تر عايق­كاري­ ها بيشتر با استفاده از پشم شيشه (مل و ماستيك) انجام مي­ شد.

امروزه صنعت و دانش عايق­كاري بسيار پيشرفته و گسترده شده و با استفاده از عایق­ های الاستومتری، فوم­های پلی­ یورتان، پشم سنگ و … می­توان عایق­کاری پربازدهی را اجرا و از هدر رفت انرژی پیش­گیری کرد.

انواع عایق های مناسب برای عایق کاری موتورخانه

اگر می خواهید که با انواع جنس های عایق آشنا شوید، پس در ادامه با ما همراه باشید.

۱. فوم های انعطاف پذیر و نرم پلی اتیلن یا الاستومری

فوم های پلی اتیلن یا الاستومری جهت عایق کردن انواع لوله به کار گرفته می‌شوند. جنس آنها از لاستیک های استومر NBR یا EPDM ساخته شده است. ممکن است این فوم ها با نام فوم های پلی اتیلنی (EPE/XPE) شناخته شده باشند. به طور معمول این عایق ها جهت عایق کاری لوله های سرد به کار گرفته می‌شوند. معمولاً کسی برای عایق کاری موتورخانه از فوم های الاستومری استفاده نمی کند. از ویژگی های مهم عایق های الاستومری  انعطاف‌پذیری و نازک بودن آنها می باشد.

۲. عایق هایی از جنس پشم معدنی

پشم های سرباره و سنگ از انواع پشم معدنی می باشند که جنسشان الیاف غیر ارگانیک می باشد. برای آنکه بتوان این عایق ها را روی لوله های موتورخانه نصب کرد، باید از رزین های ارگانیک استفاده کرد. به این خاطر که اگر از رزین استفاده نشود باعث می شود که پشم های معدنی به هم نچسبند و نتیجه کار عایق کاری خوب نخواهد شد. علت به کارگرفتن پشم های معدنی در عایق کردن موتورخانه مقاومت زیاد آنها در برابر گرما و حرارت می باشد.

عایق کاری موتورخانه

عایق کاری موتورخانه با پشم سنگ

برای عایق کاری سیستم های لوله کشی موتورخانه سرد در سیستم های مکانیکی بوسیله محبوس کردن بخار با استفاده از عایق های معدنی لوله ای (مانند عایق پشم سنگ لوله ای) می باشد. اگر این عایق ها به درستی نصب شوند سیستم محبوس سازی بخار عایق های پشم معدنی باعث کنترل شکل گیری کنداس می شوند و این باعث می شود که سیستم خنک کاری با بالاترین بازده کار کند و میزان مصرف انرژی را کاهش می دهد و بهینه می کند.

عایق های لوله ای معدنی مانند پشم سنگ لوله ای، پشم شیشه لوله ای و یا پشم سرباره لوله ای در اندازه های لوله های استاندارد تولید می شوند و با استفاده از بست هایی به لوله متصل می شوند و یا با استفاده از ژاکت هایی که برای جلوگیری از انتشار بخار تدارک دیده شده اند، پوشش داده می شوند.

هنگام نصب این عايق­ها بايد به اين نكات توجه كرد:

  •       ضخامت عايق متناسب با دماي كاري سطح و جدول­هاي پيشنهادي سازنده انتخاب شود.
  •       براي لوله هاي كوچكتر از دو اينچ از عايق­هاي لوله ­اي و براي لوله هاي بزرگتر از دو اينچ، مخازن، كانال­ها و … از عايق­هاي صفحه­اي (رول) استفاده شود.
  •       موقعيت عايق­ كاري به دقت اندازه­ گيري و عايق بر اساس آن بريده شود. هنگام اندازه­ گيري بايد دقت شود كه عايق در هيچ نقطه ­اي نبايد دچار فشردگي و يا كشيدگي شود.
  •       براي اشكال پيچيده بهتر است از الگوها يا شابلون­ هاي هندسي مناسب استفاده شود.
  •       براي نصب عايق روي سطوح از چسب مناسب استفاده شود و سطح كار كاملاً تميز شود.