صدا در مورد احساس شنیداری ناشی از لرزش ناشی از پرده گوش هنگام عبور یک موج صوتی است به همین دلیل و به دلایل بسیار دیگر شخص همیشه به عایق صوتی پشم سنگ احتیاج دارد چون در بین انواع محصولات عایق، پشم سنگ برای محافظت از صدا یکی از مهمترین آنهاست.
پشم سنگ مناسب برای عایق صوتی به عنوان بهترین عایق جاذب، نه تنها دمای محیط، بلکه سر و صدای طوفانی از بیرون، به روشی طبیعی را کنترل می کند. پس، این ساختار پشم سنگ چند جهته است، بنابراین مانع از انتقال صداهای موجود در هوا و ضربه می شود.

با استفاده از تجهیزات آکوستیک پشم سنگ، امکان دارید تا در فضاهایی همچون استودیوهای صدا، سالن‌های کنفرانس، تئاترها، رستوران‌ها، اتاق‌های ضبط، سالن‌های کنسرت و بسیاری از فضاهای دیگر، از تجربه صدایی استثنایی بهره‌برداری نمایید که بهترین آن پشم سنگ تخته ای ۵ سانت و دانسیته ۸۰ است.

دانسیته انواع پشم سنگ

ضریب جذب صوت نیز یکی از مشخصات فنی پشم سنگ است . این ضریب در صداهای 5000-500 هرتز بالای 90 درصد می باشد بنابراین پشم سنگ یک عایق صوتی بسیار مناسب می باشد که پارامتر ضخامت و دانسیته در میزان ضریب جذب صوت بسیار تاثیر گذار است به اینصورت که هر چقدر ضخامت عایق پشم سنگ بیشتر باشد هوای بیشتری در میان الیاف پشم سنگ حبس می شودکه این ویژگی  در کاهش انتقال صدا بسیار مؤثر می باشد و همچنین افزایش دانسیته عایق پشم سنگ نیز از نکات مهم در کاهش انتقال صدا است.

دانسیته پشم سنگ تخته ای

بازه دانسیته پشم سنگ تخته ای بین 80 تا 180 کیلوگرم بر متر مکعب است که نوع 80 کیلوگرم بر متر مکعبی آن بیشترین مصرف را دارد. دانسیته پشم سنگ تخته ای برای ضخامت 40 تا 60 میلی متر معمولا از مقادیر 120، 150 و 180 کیلوگرم بر متر مکعب در نظر گرفته می شود. این نوع پشم سنگ با داشتن 1000 میلی متر طول و 630 میلی متر عرض بیشترین مقاومت را در مقابل حرارت و صوت از خود نشان می دهد.

دانسیته پشم سنگ لحافی

بازه تغییرات دانسیته پشم سنگ لحافی عمدتا بین 30 تا 60 کیلوگرم بر متر مکعب متغیر است. اما دانسیته پشم سنگ لحافی نیز با توجه به ضخامت آن در نظر گرفته می شود. پشم سنگ لحافی با دانسیته 40 و 60 کیلوگرم بر متر مکعب می تواند ضخامت 50 تا 80 میلی متر داشته باشد. در صورتی که ابعاد پشم سنگ لحافی برابر با 1200 میلی متر در 600 میلی متر باشد، کمترین مقدار دانسیته در بین انواع پشم سنگ را خواهیم داشت.

دانسیته پشم سنگ پتویی

بیشترین ضخامتی که در تولید انواع پشم سنگ پتوئی در نظر گرفته می شود، ضخامت های بین 40 تا 100 میلی متر هستند. دانسیته پشم سنگ پتویی با ضخامت های یاد شده عمدتاً 80 و 100 کیلوگرم بر متر مکعب خواهد بود. معمولا پشم سنگ های پتویی ارائه شده به بازار با دانسیته های یاد شده در ابعاد 3000 میلی متر در 910 میلی متر تولید می گردند.

دانسیته پشم سنگ فله ای

ضخامت پشم سنگ فله ای عمدتا بین 40 تا 100 میلی متر در نظر گرفته می شود. دانسیته پشم سنگ فله ای بنا بر این مقدار ضخامت، 80 و 100 کیلوگرم بر متر مکعب است. پشم سنگ های فله ای برای انتقال به محل مصرف با طول 1000 میلی متر و عرض 630 میلی متر برش می خورند. پشم سنگ فله ای با مشخصات ذکر شده متداول ترین نوع پشم سنگ در بازارهای امروزی است.

دانسیته پشم سنگ لوله ای

دانسیته پشم سنگ لوله ای (ایزو پایپ) در بازه 80 تا 160 کیلوگرم بر متر مکعب قرار دارد. با توجه به نوع کاربرد و محل استفاده از انواع پشم سنگ لوله ای، لازم است بهترین دانسیته پشم سنگ لوله ای انتخاب شود.

دانسیته پشم سنگ لوله ای برابر با 130 کیلوگرم بر متر مکعب است. این نوع پشم سنگ که برای عایق بندی انواع لوله استفاده می شود، ضخامتی بین 30 تا 80 میلی متر دارد. طول پشم سنگ لوله ای 1000 و عرض آن 18 تا 350 میلی متر اندازه گیری می شود.

عایق کاری صوتی

دانسیته‌ی مناسب برای عایق کاری صوتی

در بحث عایق صدا درلابه لای جدار دیوار، عایق  پشم سنگ تخته ای با چگالی 150-120  کیلوگرم بر متر مکعب  استفاده می شود. در صورتی که پشم سنگ  تخته ای با ضخامت 100 میلیمتر استفاده شود می توان از چگالی پایین تر  مثلا 120کیلوگرم بر مترمکعب استفاده کرد.اگر که از ضخامت کمتری بخواهیم استفاده کنیم  باید چگالی پشم سنگ را بالا در نظر بگیریم: برای مثال برای ضخامت 50 میلیمتر چگالی 150 کیلوگرم برمتر مکعب مناسب است.

و اگر از عایق تخته ای با چگالی 300 استفاده کنیم عایق بسیار سخت می شود و خاصیت ارتعاش گیری را تضعیف می کند. تقریبا خود می تواند تا حدودی باعث انتقال لرزش و صدا گردد.

سالن های سینما نیز برای این که صدا به صورت با کیفیت به گوش حاضران برسد و صدا به بیرون انتقال نیابد نیاز به عایق کاری از نوع پشم سنگ دارد. عایق پشم سنگ تخته ای با دانسیته 120تا 100 کیلوگرم  بر متر مکعب با ضخامت 50 میلیمتر، به تجربه عایق صدای بسیار مناسبی برای عایق صدا در سینما می باشد.