توانایی تولید مواد و سیستم های به روز با کنترل مولکول و اتم های آن و بهره برداری از خواصی که در سطوح آن ها وجود دارد نانو تکنولوژی می گویند. بنابراین استفاده از این تکنولوژی در تمام ابعاد زندگی بشر امکان پذیر است. این ویژگی باعث شده تا مواد، کارایی بیشتری از قبل به نمایش بگذارند. به عنوان مثال در عایق نانو، کاهش نفوذ پذیری آب با تقویت این خاصیت در ملکول های عایق سبب افزایش عمر عایق و سازه ی عایق شده نیز می شود.

استفاده از عایق رطوبتی نانو نسبت به سایر عایق ها مقرون به صرفه تر و دارای عمر بیشتری نیز می باشد. چون در زیر سطوح مولکول ها در مقیاس نانو متر با موادی که این خاصیت را افزایش می دهد ترکیب می شود. در واقع مانند سایر عایق های رطوبتی، هیچ لایه ایی از مواد روی سطوح کار نمی شود. زیرا مواد، به جزئی از ساختار مصالح تبدیل می شوند.

عایق رطوبتی نانو یکی از روش های جدید عایق کاری می باشد که برای انواع سطوح اعم از پشت بام، استخر، دیوار های جانبی، سرویس بهداشتی، چاله آسانسور و… به کار می رود.

تعریف عایق رطوبتی نانو

عایق رطوبتی نانو از مواد پلیمری ساخته شده است که تاثیر زیادی در کاهش اثر رطوبت بر ساختمان دارند. بسته به میزان مواد پلمیری که در ساختمان عایق استفاده شده است، تاثیر این نوع عایق می تواند متفاوت باشد.

در ساخت عایق های نانو مواد اولیه در سطح نانومتر به کار می روند. این روند باعث تولید مواد با اندازه بسیار ریز شده است که این مسئله خود یکی از ویژگی های مواد نانو به شمار می رود. پوشش های نانو دارای قابلیت های زیادی از جمله عایق رطوبتی هستند. عایق های رطوبتی نانو دارای خاصیت آبگریزی و روغن گریزی هستند که همین ویژگی باعث می شود آب، روغن و گرد و غبار را به خود جذب نکنند.

قطرات آب دارای اندازه ای بیشتر از 100 نانومتر هستند. این در حالی است که مواد عایق نانو اندازه کوچک دارند و تمام درزها را پر می کنند. بنابراین قطرات آب نمی توانند از آنها عبور کنند و باعث نم زدگی شوند.

کاربردهای عایق رطوبتی نانو

عایق رطوبتی نانو برای عایق کاری بام، سرویس بهداشتی، استخر و حتی نمای ساختمان در مناطق پر باران بسیار پر کاربرد است. در صنعت پل سازی برای پایه های پل و قسمت عبور و مرور اتومبیل بسیار پرکاربرد می باشد. یکی از بهترین سازه هایی که از عایق نانو در آن استفاده می شود، دکل ها و ستون های برق هستند. زیرا این سازه ها در معرض پوسیدگی توسط اسیدها و بازها قرار می گیرند. این نوع عایق رطوبتی کاملاً بهداشتی بوده و هیچ گونه آسیبی به سلامتی انسان وارد نمی کند.

از سایر کاربرد ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مخزن های ذخیره سازی آب آشامیدنی
  • لوله های خطوط انتقال نفت
  • حوضچه ها و استخر های پرورش ماهی
  • آب نما ها و غار های مصنوعی
  • استفاده در رنگ جدول های خیابان ها
  • مناسب در کف سازی کارخانه ها
  • مناسب برای کف سازی مکان های پر رفت و آمد
  • مناسب جهت ایزوله کردن مخزن فاضلاب های صنعتی
  • برای سطوح خارجی خانه های چوبی
  • عایق کاری سرویس بهداشتی
  • عایق کاری و آب بندی پشت بام

عایق رطوبتی

قیمت عایق رطوبتی نانو

این عایق در دو نوع سطحی و حجمی تولید می شود. در اجرا و قابلیت تلفیق با سایر مصالح ساختمانی با یکدیگر تفاوتی ندارند.

قیمت عایق نانو به جز تمام مزایا و ضریب اطمینانی که برای کار و حساسیت‌های آب‌بندی دارد، هم از نظر مالی و هم از نظر زمان و سرعت کار بسیار به صرفه است.

مواد نانو با عدم‌نفوذ بالایی که دارد و قدرت چسبندگی بالا که نفوذ آب را برابر با صفر قرار داده است، باعث افزایش ضریب اعتماد و اطمینان به کار و افزایش دوام عمر استفاده شده است. تمام این مزایا که البته باید برای تعیین قیمت عایق رطوبتی نانو مدنظر قرار گیرد، برای مشتری صرفه اقتصادی نیز دارد.

یکی از کاربردهای عایق رطوبتی نانو، پوشش‌دهی و عایق‌بندی پشت‌بام است که اجرا و بیان قیمت عایق رطوبتی نانو برای هر نوع مکان و سطوح مختلف ساختمان در ۴ مرحله صورت می‌گیرد: انجام زیرسازی و آماده کردن سطح موردنظر، اعمال و اجرای پرایمر، عملی کردن و اجرای عایق، تست و آزمایش آب در مرحله نهایی و در آخر باید قیمت عایق نانو پشت بام با توجه به متراژ تعیین گردد.

در مرحله اول آب‌بندی سازه صورت می‌گیرد و سطح موردنظر در برابر تراوش آب و عوامل مخرب و خطرناک ایزولاسیون می‌شود. سپس عایق رطوبتی نانو بر روی سطح عملی می‌شود و بعد از خشک شدن عایق خالص را روی آن با ضخامت مدنظر قرار می‌دهند. در مرحله آخر به آزمایش و رفع شکاف‌ها می‌پردازند. همیشه موادی که برای آب‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرند باید تعیین کننده قیمت عایق نانو باشند.