عایق کاری حرارتی برودتی لوله ها باعث کاهش انتقال حرارت و برودت از لوله ها به سطح بیرونی و افزایش کارایی و صرفه جویی در انرژی می شوند همچنین در کاهش صدای انتقال آب و مواد دیگر از لوله ها و کاهش تراکم که باعث جمع آوری رطوبت روی سطح لوله و بروز آسیب هایی همچون زنگ زدگی و خوردگی تاسیسات می گردد بسیار موثر است. انواع عایق ها را بر اساس نوع کاربرد به انواع حرارتی، برودتی، صوتی و عایق محافظ شخصی تقسیم می کنند. همچنین عایق ها بر اساس مواد تشکیل دهنده به دو نوع عایق های سلولی و فیبری تقسیم می گردند.

به طور کلی عایق کاری لوله ها ذارای مزایایی است از جمله:

1.کنترل دمای سطح لوله جهت حفاظت از افراد.

2.کنترل و تثبیت دمای فرایند جهت پویایی دمای سیال داخل لوله در تمام طول لوله.

3.جلوگیری از چگالش و خوردگی بر روی سطح لوله.

4.حفاظت در برابر حریق :پشم سنگ ذاتا” غیر قابل احتراق است.

5.کنترل ارتعاشات و کاهش صوت.

چرا باید لوله‌های عایق کاری شوند؟

عایق بندی لوله به منظور گرم نگه داشتن لوله ها و همچنین جلوگیری از یخ زدگی آن ها در سرما نیز به کار می رود.

 کاربردهای عایق کاری لوله ها به دلایل زیر نیز انجام میشود:

کنترل تراکم: در جایی که لوله ها در دمای کمتر از دمای محیط کار می کنند، این امکان وجود دارد که بخار آب روی سطح لوله متراکم شود. همین موضوع سبب ایجاد رطوبت می شود. رطوبت باعث ایجاد خوردگی در لوله می شود بنابراین عایق بندی لوله می تواند از ایجاد این رطوبت جلوگیری کند.

جلوگیری از انجماد لوله: از آنجا که برخی از لوله های آب بیرون از ساختمان و یا در مناطق سرد قرار دارند ممکن است گاهی اوقات دمای محیط اطراف لوله زیر نقطه انجماد آب قرار گیرد. در این حالت آب در لوله یخ می زند. زمانی که آب منجمد شود، منبسط می شود و این انبساط می تواند باعث شکستگی و خرابی لوله ها شود. با عایق بندی می توان زمان لازم برای یخ زدگی را افزایش داد.

ذخیره انرژی با استفاده از عایق لوله: لوله کشی ممکن است در دماهای بسیار بالاتر از دمای محیط کار کند. در این حالت اختلاف دما بین لوله و هوای محیط اطراف روی انتقال گرما در لوله تاثیر می گذارد. در بسیاری از شرایط جریان گرما انتقالی از لوله کشی مهم است و این انرژی به دلیل عدم عایق بندی لوله ها تلف می شود. استفاده از عایق لوله حرارتی می تواند تا حد زیادی این اتلاف دما را کاهش دهد.

محافظت در برابر درجه حرارت شدید: در جاهایی که لوله کشی در دمای بسیار بالا یا پایین کار می کند، در صورت تماس فرد با سطح لوله احتمال آسیب دیدگی وجود دارد. از آنجا که دمای سطح عایق متفاوت با دمای سطح لوله است و به طور معمول سطح عایق دارای درجه حرارت “کمتر” است، می توان از این تجهیز استفاده کرد تا از ایجاد آسیب دیدگی پیشگیری کرد.

کنترل نویز و سر و صدا از طریق عایق لوله: لوله کشی می تواند به عنوان مجرایی برای عبور مواردی که ایجاد صدا می کنند استفاده شود.

انواع عایق کاری مناسب برای لوله‌ها

عایق لوله را می‌توان به عایق سولار، عایق گرانولی، قایق فیبری، عایق ورقه‌ای و عایق رفلکتیو دسته‌بندی کرد.

عایق لوله ای پشم سنگاین نوع عایق، تولید شده از الیاف سنگ می باشد که در دانسیته های مختلف موجود است، این نوع عایق در محدوده گسترده تری برای لوله ها بین دمای 9 تا 648 درجه سانتی گراد کاربرد دارد. این دسته از محصولات اغلب و بیشتر مواقع در ساختمان های صنعتی و در مهار انرژی در دماهای بالا مانند: توربین ها، نیروگاهها، بخار و سیستم آب سرد و گرم استفاده میشود.

عایق پتوئی پشم سنگاین نوع منعطف و می تواند به راحتی بر روی لوله، منابع قرار گیرند و دمائی بالاتر از 647 درجه را تحمل نماید.

خرید عایق حرارتی

نحوه‌ی نصب عایق پشم سنگی برای لوله‌ها

برای نصب پشم سنگ بر روی لوله ها باید مراحل زیر را انجام داد:

در اولین مرحله از نصب عایق لوله باید پیش از هر کاری از تجهیزات ایمنی مانند: دستکش، لباس، کفش، کلاه و عینک ایمنی کمک بگیرید.

در مرحله بعدی باید سطح لوله را از هر گونه گرد و غبار و آلودگی پاک کنید.

برای عایق کاری لوله باید از مسیرهای منحنی مانند زانویی ها شروع کرد. شکل کلی این عایق ها باید از پیش تعیین شده باشد.

در این مرحله هر ۳۰ سانتی متر از عایق را علامت گذاری می کنیم. البته ابتدا و انتهای عایق که زانویی متصل است، به میزان ۱۰ سانتی متر علامت گذاری می شود تا در مراحل بعدی، به وسیله سیم یا بست های مختلف در جای خود بسته شود.

سپس بخش هایی از عایق لوله که شامل فضای خالی می باشند را به کمک پشم سنگ نرم پر می کنند.

در این مرحله نصب عایق لوله برای جلوگیری از تاثیر تغییرات آب و هوایی بر روی عایق، از نوعی پوشش موسوم به «کلادینگ» (Cladding) بهره می گیرند.

در آخرین مرحله باید همه درزهای ایجاد شده بر روی کلادینگ به کمک چسب سیلیکون یا همان چسب آکواریوم آب بندی شوند.