عایق سازی اکوستیکی یعنی کاری کنیم تا صدای خیابان، همسایه‌ها و خلاصه هر صدای ناخواسته‌ای وارد اتاق نشود و یا از آن خارج  نشود.

در مراکز گفتار درمانی با توجه به مشکل هر مراجعه کننده، می‌تواند فعالیت‌های مختلفی انجام شود. برخی از این روش های گفتا ردرمانی بسته به نیاز، نیازمند استفاده از ابزاری مثل ضبط صوت و امثال آن می باشد. حتی در مرحله‌ای شعر و آواز خواندن و زدن ساز دهنی هم یکی از روش‌های درمانی است. پس میتوان مراکز گفتار درمانی را از محیط های پرسروصدا دانست در نتیجه اکوستیک مطب گفتاردرمانی امری اجتناب ناپذیر است.

تجهیزات آکوستیک پشم سنگ یک نوع محصول صوتی است که برای بهبود کنترل اکوستیک و کاهش نویز در محیط‌های صوتی استفاده می‌شود. این تجهیزات از پشم سنگ، یک ماده ساختاری با خصوصیات عایق صوتی بالا تهیه شده است. با استفاده از این تجهیزات، می‌توان کیفیت صدا را بهبود داده، اکو و ریزصداهای مزاحم را کاهش داده و فضای صوتی مناسبی را برای استفاده‌کنندگان ایجاد کرد. پس میتوان نتیجه گرفت عایق صوتی پشم سنگ برای اکوستیک اتاق گفتار درمانی گزینه مناسبی است.

چرا باید اتاق گفتار درمانی اکوستیک باشد

اتاق گفتار درمانی، فضایی کوچک برای انجام تمرین های تلفظ و بیان است که نیاز است با توجه به  حساسیت ها و استانداردهای تخصصی، ورودی و خروجی صدا کنترل شود. به همین منظور اکوستیک مطب گفتاردرمانی و اتاقک‌های گفتاردرمانی، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است و شامل تمامی اتاق‌هایی با این کاربرد می‌شود. آنچه که در بحث آکوستیک این فضاها متفاوت است ویژگی‌های هر فضا و نیازها و استانداردهای موردنظر است که به تبع همین موارد شرایط عایق صوتی فضا هم متفاوت است.

معمولا فضای گفتاردرمانی ، فضایی با ابعاد کم است و اغلب برای کاربری‌های تکرار و تمرین حروف، تلفظ کلمات با صدای بلند، آواز خواندن، ریکورد و ضبط صدا، شنیدن صداهای زیر و بم و حساس و موارد دیگر استفاده ‌می‌شود.

استفاده از پشم سنگ به عنوان عایق صوتی

پشم سنگ عایق صدا، به ماده ای گفته می‌شود که می‌تواند توسط الیاف معدنی خود، صدا را جذب کرده و از خود عبور ندهد و در اصل عایق صوتی باشد. پشم سنگ عایق صدا در زبان انگلیسی، راک وول، گفته می‌شود. جایگاه‌هایی که از پشم سنگ عایق صوت استفاده می‌کنند عبارتند از پالایشگاه‌های نفت و گاز، مجتمع‌های پتروشیمی، نیروگاه‌ها و صنایع ساختمان، اتاق ضبط صدا و اتاق گویندگی و هر جایی که عایق صوتی نیاز باشد. یکی دیگر از مزایای این نوع عایق، سازگاری آن با محیط زیست است. پشم سنگ عایق صدا با همه مصالحی که در ساخت ساختمان به کار می‌روند سازگاری دارد و باعث میشود که تماس آن با مصالح ساختمانی مشکلی ایجاد نکند. همچنین در روکش‌های کابل‌های برق و لوله‌های پی وی سی ترکیباتی وجود دارد که نصب عایق صدا باعث از بین رفتن آن‌ها نمی شود. پشم سنگ عایق صدا به پوست آسیب نمی‌رساند و مزیت دیگر آن عدم تصاعد ترکیبات مسموم کننده و دود می‌باشد. استفاده از این ماده باعث می‌شود هزینه‌ای که باید برای مصرف انرژی صرف شود کاهش پیدا کند. جنس آن نیز از ماده ای استریل و نسوز می‌باشد.

پشم سنگ لوله ای عایق صدا برای انواع لوله ها

تجهیزات آکوستیک پشم سنگ در مکان‌ها و صنایع مختلفی کاربرد دارند. این تجهیزات به طور گسترده در موارد زیر استفاده می‌شوند:

  1. استودیوهای ضبط صدا: تجهیزات آکوستیک پشم سنگ در استودیوهای ضبط صدا برای کاهش انعکاس صدا و جلوگیری از ایجاد اکو و ریزصداها بسیار مفید هستند.
  2. سالن‌های کنفرانس و همایش: در سالن‌های کنفرانس و همایش، تجهیزات آکوستیک پشم سنگ برای کاهش نویزهای محیطی و بهبود کیفیت صدا به‌کار می‌روند.
  3. سینماها و تئاترها: در سینماها و تئاترها، تجهیزات آکوستیک پشم سنگ برای بهبود کیفیت صدا، کاهش اکو و جلوگیری از انعکاس صدا در فضاهای بزرگ استفاده می‌شوند.

خرید بهترین عایق

سایر روش‌های اکوستیک کردن اتاق

روش‌های اصلاح آکوستیک یک اتاق یا بطور خلاصه آکوستیک کردن یک محیط بسته، با دو رویکرد انجام می‌شود:

  • آکوستیک کردن یک اتاق به منظور بهبود کیفیت ضبط صدا
  • عایق اتاق به منظور جلوگیری از نشت صدا به بیرون

برای چیدمان یک فضای اکوستیک مطب گفتاردرمانی، بهتر است از وسایلی استفاده شود که صدا را جذب می‌کنند. استفاده از پرده‌های ضخیم، مبلمانی با پارچه های ضخیم مثل مخمل و چیدمان متناسب با فضا، به کاهش صدا در محیط یاری می‌کند. همچنین در بحث آکوستیک ، اولویت با بهینه سازی فضا و کاهش صدای محیط به کمک وسایل موجود در فضاست. برای مثال استفاده از پارکت ، به جای سنگ در کف اتاق و یا استفاده از قالیچه و فرش در فضا، تاثیر به‌سزایی در کنترل صدای محیط دارد. قرار دادن کتابخانه، قفسه، چوب لباسی و پرده‌های ضخیم هم بر این موارد موثرند.

با افزودن مواد متخلخل به داخل دیوار ها و پارتیشن بندی ها، نما ها و پانل ها و موارد دیگر می توان یک عایق صوتی مناسبی را ایجاد کرد  اما این میزان به طور ۱۰۰ درصد نمی باشد.

پشم سنگ دارای موادی است که جاذب صدا هستند و می‌ توان از آن برای اتاق های آکوستیک استفاده کرد. در واقع پشم سنگ با کیفیت که ضخامت و چگالی مناسبی برخوردار باشد مانند پشم سنگ تخته ای تا میزان ۹۹ درصد انرژی صوتی را جذب می نماید.