عایق پشم سنگ پتویی یا ایزوبلانکت ، از الیاف خام پشم سنگ ، متناسب با ضخامت و دانسیته مورد نظر به صورت چند لایه و متراکم بدون افزودن رزین و روغن و با سیم نسوز به توری سیمی گالوانیزه گرم با چشمه ۴/۳ یا ۱ اینچ دوخته می شود. پشم سنگ پتویی مطابق با استانداردASTM C592  تولید می شود. از خصوصیات بارز عایق پشم سنگ پتویی تحمل دمای حرارتی بالای آن تا دمای ۷۵۰ درجه سانتیگراد می باشد. به همین دلیل این عایق حرارتی برای انواع عایق کاری گزینه بسیار مناسبی می باشد.

عایق های پشم سنگ پتویی به صورت یک طرف توری و دو طرف توری گالوانیزه با روکش هایی از جنس کاغذ کرافت، فویل آلومینیوم و پارچه نسوز قابل تولید هستند. روش نصب پشم سنگ پتویی مانند سایر انواع پشم سنگ ها ساده و سریع است چون انعطاف پذیر بوده و ابزار نصب پشم سنگ برای آن ساده می باشد.

پشم سنگ پتویی در انواع مختلف و دانسیته های متنوع بین ۸۰ تا ۱۶۰ کیلوگرم بر متر مکعب تولید و مصرف می شود. استفاده از هر دانسیته پشم سنگ پتویی و ضخامت ۲۵تا ۱۰۰ میلی متر برای دمای خاصی کارآیی خواهد داشت که این انتخاب وزن مخصوص پشم سنگ و ضخامت آن باید صحیح و با توجه به دما باشد.

کاربردهای عایق پتویی در : صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، کوره ها و گرم خانه ها، دیگ های بخار، توربین ها، داکت ها، شیرها و فلنج ها، مخازن، لوله هایی با قطر زیاد، دودکش های بلند، اگزوز توربین ها و گرم خانه ها میباشد.

این عایق ها یکی از پر استفاده ترین عایق ها در صنایع ساختمان سازی و استفاده در کوره ها است. میزان دانسیته و وزن پشم سنگ های پتوی و همچنین ضخامت آن ها بنا به نیاز مشتریان و مصرف کنندگان متغیر می باشد. در فرایند تولید پس از قالب گیری الیاف ها در دانسیته مشخص به کوره به منظور پخته شدن می روند. در این بخش آب رشته‌ ها گرفته می‌شوند و از این جهت وزن الیاف ها کمتر می شود. سپس برای منظم کردن و فرم دهی پشم سنگ های پتوی از رویه ها و روکش های مناسبی بر اساس سلیقه مشتری بر روی الیاف ها استفاده می شود. در گام آخر توسط اره های مخصوص این کار عایق های پتوی برش زده می شوند و در بسته بندی های مختلف قرار می گیرند.

ایزوبلانکت یا پشم سنگ پتوئی

انواع ایزوبلانکت

این مدل از عایق های پشم سنگی از الیاف خام ساخته می شوند که به صورت لایه ای و متراکم به تور سیمی دوخته می شوند.

پشم سنگ پتوئی یا ایزوبلانکت در انواع مختلف زیر وجود دارند:

  • ایزو بلانکت با یک طرف تور سیمی یا دو طرف تور سیمی.
  • پشم سنگ با یک طرف تور و فویل آلومینیوم.
  • پشم سنگ با یک طرف تور و کاغذ کرافت.

پشم سنگ پتویی با یک طرف تور سیمی یک عایق صوتی حرارتی می باشد که از متراکم کردن و دوختن پشم سنگ با توری سیمی گالوانیزه تولید می شود و مقاومت دمایی بسیار بالایی دارد. مقاومت حرارتی آن تا بیش از 750 درجه سانتیگراد می رسد. دوختن عایق پتویی پشم سنگ باعث شده که مقاومت کششی و خمشی این محصول ارتقاء یابد.
این عایق دارای خواص شیمیایی و فیزیکی پایداری است و مقاوم به خوردگی و ضربه می باشد. حمل و نقل، نگهداری و نصب آن آسان بوده و انعطاف پذیری  خوبی دارد. این عایق صوتی حرارتی مانند تمام عایق های پشم سنگ، ضد حریق می باشد و مقاوم در برابر آتش سوزی است.

به دلیل مقاومت زیادی که عایق های پتویی پشم سنگ دارد از آن صنایع مختلف مانند: پالایشگاه ها، پتروشیمی، نیروگاه ها، کارخانه های سیمان و دیگر صنایع و به منظور عایق کاری سطوح مسطح و منحنی مانند جداره کوره ها، جداره مخازن، لوله های با قطر زیاد، کانال های عبور سیالات گرم و سرد، دودکش های بلند، اگزوز توربین ها، گرمخانه ها، پوشش سالن های صنعتی و … استفاده می شود.

ویژگی های ایزوبلانکت

ویژگی‌های ایزوبلانکت

پشم سنگ ایزوبلانکت دارای مزایا و ویژگی های فراوانی است از جمله:

  • عایق حرارتی و صوتی
  • ایمن در مقابل آتش
  • مقاوم در مقابل ارتعاشات
  • حمل و نقل آسان
  • دارای پایداری بسیار خوب
  • نصب و برش سریع و آسان
  • دارای هزینه مناسب
  • خنثی از لحاظ شیمیایی

کاربردهای ایزوبلانکت

از جمله کاربردهای پشم سنگ پتوئی استفاده از آن در صنایع نفت و گاز پالایشگاه و نیروگاه ها پتروشیمی و غیره می باشد. همچنین در صنایع دیگری نظیر صنعت کشاورزی صنایع فولاد و ذوب فلزات و ساختمان سازی استفاده می شود. با این پشم سنگ ها می توان شیر آلات را عایق کاری نمود. برای عایق کردن سطحی برای جلوگیری از نشت آتش سوزی و جلوگیری از شعله ور شدن آن استفاده می شود. از این ماده در توربین ها و جداره کوره ها و مخزن ها استفاده می شود. می توان از انواع ایزو بلانکتها در سطح های صاف و منحنی استفاده کرد. در سالن های صنعتی نیز از این ماده به عنوان پوشش استفاده می شود. یکی دیگر از کاربردهای آن استفاده در کانال های سیالات گرم و سرد است.