پشم سنگ از کانی های سنگ، سرباره کوره و مواد دیگر خام که ذوب شده و در مکانهای مختلف استفاده می گردند، ساخته شده اند ولی عمده مواد اولیه تشکیل دهنده عایق های سلولزی از کاغذ، مقوا و یا خرده چوب می باشد و معمولاً با و بدون بسته بندی تولید می گردند. سلولز جهت مقاومت در برابر آتش با مواد شیمیایی خاصی ترکیب میشود.

عایق پشم سنگ و عایق سلولزی دارای خواص ضدحریق هستند. اما نحوه نگهداری عایق سلولزی در حفظ خواص ضدحریق آن تاثیرگذار است. به طور کلی، جذب آب توسط عایق سلولزی می تواند کلیه خواص آن را تحت تاثیر قرار دهد. خواص ضدحریق عایق سلولزی نیز در صورت جذب آب از بین خواهد رفت.

همچنین عایق سلولزی متراکم می تواند به صورت قطعات ریز شده از سطح جدا شده و در محیط پخش شود. این مساله می تواند منجر به آلودگی محیط گردد. اما در مورد عایق پشم سنگ، پایداری بافت عایق، مانع از این مساله خواهد شد.

عایق سلولزی چیست؟

عایق سلولزی یکی از عایق هایی است که با محیط زیست سازگار می باشد. سلولز از موادی همچون مقوا و کاغذ بازیافت شده و سایر مواد مشابه ساخته می‌شود. بر اساس مطالعات، سلولز ماده ای است که می تواند خسارت ناشی از آتش سوزی را به حداقل برساند. این ماده می‌تواند ماده‌ای عالی در به حداقل رساندن خسارت ناشی از آتش باشد. چرا که این عایق به دلیل تراکم مواد، هیچ اکسیژنی در خود ندارد. البته این عایق با وجود تمام مقاومتی که دارد، می تواند معایبی نیز داشته باشد.

عایق پشم سنگ چیست؟

پشم سنگ یک عایق صوتی و حرارتی می باشد که از ذوب سنگ بازالت به دست می آید و انواع مختلف و همچنین کاربردهای متفاوتی نیز دارد.

جهت تولید پشم سنگ ابتدا قطعه های سنگ بازآلت به همراه کک (ماده سوختنی) داخل کوره مخروطی شکل ریخته می شود، با استفاده از مقداری چوب و یا گاز طبیعی کک ها مشتعل می شوند و با دمیدن مقدار زیادی هوا به صورت مداوم کک مشتعل می شود و همچنین حرارتی که تولید می کند آرام آرام سنگ بازآلت را در دمای بالای  2000°c ذوب می کند. سنگ مذاب از زیرکوره خارج می شود و به سمت دستگاه سانتیفیوژ هدایت می شود و با استفاده از نیروی گریز از مرکز تبدیل به الیاف می گردد.

این الیاف به سمت نوار نقاله هدایت شده و توسط دستگاهی شبیه پاندول روی صفحه ای چیده می شود و به دستگاه پخت که اصطلاحاً کیورینگ گفته می شود فرستاده می شود. در دستگاه پخت الیاف به هم چسبیده می شوند و گاهاً مقداری رزین به آن اضافه می گردد و طبق سفارش مشتری ضخامت و چگالی مورد نظر را پیدا می کند.

پس از این عملیات محصول تولید شده،آرایش شده و به قطعات مورد نظر برش می خوردند و در نهایت توسط دستگاه بسته بندی، بسته بندی شده و برای ارسال برای مصرف کننده آماده می گردد.

عایق سلولزی

تفاوت‌های عایق سلولزی و پشم سنگ

هر یک  از عایق ها با جنس های مختلف معایب و مزایای خود را دارند. به طور کلی زمانی می توان یک عایق را بهترین دانست که بیشترین مزیت را برای عایق بندی ساختمان داشته باشد. برای مثال، عایقی که بتواند هم از نظر صوتی و هم از نظر حرارتی، ساختمان را عایق بندی کند نسبت به عایقی که تنها عایق حرارتی است، مفیدتر خواهد بود.

1- عایق پشم سنگ قابلیت های بسیار بالاتری دارد. این مساله از مقدار R-Value بالای آن نشات می گیرد. عایق بندی صوتی و حرارتی با عایق پشم سنگ بسیار بهتر از عایق سلولزی خواهد بود.

2- عایق پشم سنگ به شکل های مختلف پشم سنگ لحافی، تخته ای، پتویی و فله ای تولید می شود. نصب این نوع عایق به سادگی قابل انجام است. تنها کافی است بنا بر ابعاد مورد نیاز خود آن را برش دهیم. اما در مورد روش نصب عایق سلولزی، به تجهیزات و روش های خاصی نیاز است. همچنین، برای پوشش سطوح با عایق فوم اسپری سلولزی، ممکن است به دلیل ته نشین شدن مواد عایق، شکاف هایی در سطح مورد نظر ایجاد گردد. این در حالی است که پشم سنگ سطحی هموار و یکدست خواهد داشت.

3- عایق پشم سنگ به کمک ترکیبات خاص می تواند به بهترین عایق ضدرطوبت تبدیل شود و به دلیل تولید در دمای بسیار بالا، یک محیط کاملاً استریل به حساب می آید. به طوری که هیچ گونه قارچ، کپک و باکتری در آن رشد نخواهند کرد. عایق سلولزی نیز با کمک موادی مانند بوراکس، اسید بوریک و سولفات آلومینیوم می توانند خواص ضدآفت داشته باشند. اما این نوع عایق پس از جذب آب، به کندی خشک شده و عملا بخش عمده ای از خواص خود را از دست خواهد داد. زیرا جذب آب باعث ته نشینی و خرابی عایق می گردد.

4- عایق پشم سنگ یک عایق با طول عمر بالا است که تا سالیان طولانی قابل استفاده خواهد بود. اما در مورد عایق های سلولزی، احتمال ته نشین شدن عایق تا 20 درصد وجود دارد. در نتیجه، خواص عایق به مرور زمان کاهش یافته و عایق سلولزی نیاز به جایگزینی پیدا می کند.