پشم سنگ به دلیل الیاف به هم تنیده ای که دارد می تواند هوای  زیادی را داخل خود محبوس کند. از آنجایی که بهترین عایق طبیعی هوا می باشد؛ پس هر چیزی که بتواند هوا را در خود نگه دارد  به نوعی عایق می باشد. پشم سنگ اساسا نسوز می باشد یعنی به هیچ وجه شعله ور نمی شود و توانایی مهار آتش را دارد و در صورت آتش سوزی در ساختمان آتش در یک واحد یا یک طبقه محبوس می شود.و زمان مناسبی را در اختیار قرار می دهد که آتش گسترش پیدا نکرده آن را مهار کرد.

همچنین در تابستان و زمستان با جلوگیری از ورود و خروج حرارت، هوای مطبوعی را در اختیار ساکنین می گذارد. این یعنی کاهش هزینه اولیه تاسیسات و همچنین کاهش مصرف انرژی که در دراز مدت سودمند می باشد. آلوده کردن هوا . محیط زیست و تولید گازهای گلخانه ای و….. نیز کاهش میابد و محیط زیست بهتری درست می شود. در صنایع مختلف نیز هر جا نیاز باشد که حرارتی کنترل شود و یا از هدر رفت آن جلوگیری کنند پشم سنگ کمک خواهد کرد.

پشم سنگ یک عایق صوتی است که به دلیل  خاصیت ارتجاعی الیاف تشکیل دهنده آن صدا را جذب کرده و اجازه نفوذ صدا را نمی دهد. در سالن های سینما و سالن های کنفرانس، اتاق های استودیو، ساختمان های مسکونی و اداری و کلا هر کجا که نیاز باشد صدا راکنترل کرد و از ورود و خروج آن جلوگیری کرد این عایق به کار میآید.

انواع کاربردهای پشم سنگ

عایق پشم سنگ متشکل از الیاف معدنی است. کاربردهای مختلفی دارد، از جمله صنایع پالایشگاهی، نیروگاهی، صنایع غذایی، ساختمان و تأسیسات و حتی گلخانه‌های هیدروپونیک. عملکرد خوبی نیز به عنوان عایق رطوبتی دارد و می‌تواند مقدار زیادی رطوبت را در خود جمع کند و مانع از نم دادن دیوارها و سقف شود.

در واقع اشکال مختلف پشم سنگ امکان اجرای عایقکاری در سطوح مختلف صاف، منحنی، لوله ای، و حتی اشکال نامنظم را بهمراه می آورند.
عایق پشم سنگ تخته ای موارد کاربردی چون دیوارها، سقف و کف ساختمانها، تونل ها، مخازن، کشتی سازی، و کلیه سطوح تخت را دارد.
عایق های رولی پتویی و لحافی، پوششی برای سطوح منحنی و نیاز به انعطاف را ایجاد و در ضخامت ها و وزن مخصوص های مختلف کاربردهای ویژه ای در صنعت دارند.
عایق پشم سنگ فله ای فله برای حجم ها و فضاهایی بدون شکل و یا غیرمنظم کاربرد دارد.
عایق های لوله ای، پوشاننده سطح لوله ها و به شکل کاملی جلوگیری کننده از تبادل حرارتی، با نصبی آسان و در سایزها و ضخامت های مختلف از دیگر موارد کاربردی عایق پشم سنگ در صنایع مختف می باشد.

پشم سنگ برای زندگی

انواع پشم سنگ

انواع مختلف پشم سنگ ساختار متفاوتی دارند و برای استفاده در برخی صنایع مناسب هستند.

پشم سنگ ایزوترم (فله‌ای)

برای فضاهایی که فاقد شکل هندسی هستند، همچون تونل‌ها، سردخانه‌ها، کوره‌ها و سازه‌های غیرمنظم، عایق پشم سنگ فله‌ای کارساز است. این نوع عایق به شکل پشم سنگ خام و حلاجی‌شده ارائه می‌شود و به‌عنوان عایق حرارتی و صوتی در صنایع کشتی و هواپیما، سازه‌های ارتعاش ساز و تجهیزات صنعتی به کار می‌رود.

پشم سنگ ایزوپایپ (لوله‌ای)

این نوع پشم سنگ برای ایزوله ساختن انواع لوله به کار می‌رود. در صنایعی همچون نفت، گاز و پتروشیمی، لوله‌های حاوی سیالات سرد و گرم و بخارآب توسط پشم سنگ ایزوپایپ ایزوله می‌شوند. این دسته از پشم سنگ‌ها دارای انواع مختلفی هستند و در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند.

انواع پشم سنگ لوله‌ای عبارت‌اند از: پشم سنگ لوله‌ای پیش‌ساخته بدون روکش، پشم سنگ ایزوپایپ پیش‌ساخته با روکش کاغذ آلومینیوم ساده، پشم سنگ لوله‌ای پیش‌ساخته با روکش کاغذ آلومینیوم مسلح.

پشم سنگ فنوفلت (لحافی)

در میان انواع پشم سنگ، نوع لحافی بیشترین انعطاف‌پذیری را دارد و در فضاهایی که نصب عایق سخت و پیچیده است به کار رود.

پشم سنگ فنوفلت به شکل رولی تولیدشده و برای پوشش سقف سطوح با انحنای کم، سقف شیروانی، عایق‌کاری سقف ساختمان، دیوارها، سوله‌ها، سقف کاذب و کانال‌های تهویه هوا به کار می‌رود. انواع پشم سنگ لحافی شامل موارد زیر است: پشم سنگ لحافی با روکش آلومینیم، پشم سنگ لحافی بدون روکش، کاغذ کرافت.

پشم سنگ فنوپانل (تخته‌ای)

پشم سنگ تخته‌ای در میان انواع پشم سنگ بیشترین کاربرد را دارد. از این عایق در صنایع مختلف استفاده می‌شود. برای سطوح غیر مسطح می‌توان از تخته‌های نیمه سخت و برای سطوح صاف نیز از تخته‌های سخت استفاده کرد.

بیشترین کاربرد پشم سنگ فنوپانل در موارد زیر خلاصه می‌شود: در صنعت ساختمان‌سازی برای پوشش سقف، کف و دیوارهای کناف، در استودیوهای صدابرداری و سالن‌های کنفرانس، سیستم‌های تهویه مطبوع، درب‌های ضد حریق، سطوح با خمیدگی کم.

پشم سنگ ایزوبلانکت (پتویی)

برای عایقکاری تجهیزات صنعتی و ایزوله کردن آنان در برابر حرارت و صوت، از پشم سنگ ایزوبلانکت استفاده می‌شود. در میان انواع پشم سنگ، نوع پتویی بیشترین کارکرد را در تجهیزات صنعتی، لوله‌های ضخیم و همچنین ماشین‌آلات سنگین دارد.

ردیف انواع پشم سنگ
1 پشم سنگ نخته ای
2 پشم سنگ لوله ای
3 پشم سنگ لحافی
4 پشم سنگ پتوئی
5 پشم سنگ فله ای