نانو نه يک ماده است نه يک جسم، فقط يک مقياس است، کوچک شدن يک مقياس، نانو يک ميلياردم متر است به اندازه اي کوچک که ديده نمي شود اما باتاثيري بسيار بزرگ در زندگي انسان، نانوتکنولوژي “با آرايش دادن ودستکاري اتم ها ساخت مواد مورد نظراست”. نانومتر، (يک ميلياردم متر) به اندازه چيدن 5الي10 اتم درکنار يگديگر است. خواص فيزيکي، شيميايي و بيولوژيکي ماده تبديل شده به ابعاد نانو نسبت به خواص آن در ابعاد ماکرويي کاملا” متفاوت است. نانو در ملکولهاي ماده انرژي بالايي را ايجاد مي کند.

نفوذ نم و رطوبت به داخل مصالح ساختمانی به دلیل جذب مولوکی این مصالح است. حرکت نم در محصولات به صورت انتقال رطوبت از مولکولی به مولکول بعدی اتفاق می افتد. نانو ذرات با پر کردن این فضای بین ملکولی با استفاده از ذراتی کوچکتر ازمولکول های موادو ضدآب از نفوذ و انتقال نم و رطوبت جلوگیری میکند.
عایق های نانو محصولاتی با اندازه 100 نانو متر به پایین میباشدو محصولات با ابعاد 20 نانو متر به پایین جز مواد با کیفیت در این دسته بندی قرار می گیرند.

تعریف عایق رطوبتی نانو

عایق رطوبتی نانو از مواد پلیمری ساخته شده است که تاثیر زیادی در کاهش اثر رطوبت بر ساختمان دارند. بسته به میزان مواد پلمیری که در ساختمان عایق استفاده شده است، تاثیر این نوع عایق می تواند متفاوت باشد. برای نصب این عایق از روش اسپری کردن استفاده می شود که به صورت لایه ای نازک سطح را می پوشاند و همین خاصیت باعث شده است که برای تمام انواع سطح ها قابل استفاده باشد.

مزایا و معایب عایق رطوبتی نانو

برای ویژگی ها و مزایای عایق رطوبتی نانو موارد زیر را میتوان بیان کرد:

  • از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.
  •  دارای 10 سال بیمه است.
  • مدت زمان عمر مفید آن 30 سال است.
  • آنتی باکتریال است.
  • روی کلیه سطوح قابلیت استفاده دارد.
  • در رنگ های متنوع موجود است.
  • بدون نیاز به تخریب و هزینه ای روی سطح را عایق کاری می کند.
  • به صرفه جویی در زمان و انرژی کمک زیادی می کند.
  • روی سطوح مواج و مورب هم کاربرد دارد.
  • بدون بو و غیر سمی بوده و غیر قابل اشتعال است.
  • در مقابل دمای پایین تا 80 درجه و در حرارت بالای 350 درجه انعطاف پذیر بوده و قابلیت ارتجاعی دارد.
  • پوسته پوسته نمی شود و ترک نمی خورد.
  • جهت جلوگیری از هدر رفتن انرژی و صرفه جویی سوخت بهترین بازدهی را دارد.
  • کاملا بهداشتی بوده و به سلامت انسان ضرری نمی رساند و با طبیعت سازگار است.
  • دارای قابلیت ترمیم جزئی و فوری و آسان است.
  • باعث انعکاس نور، اشعه و گرمای خورشید است.

معایب عایق نانو

هر محصولی در کنار مزایای که دارد ممکن است معایبی نیز داشته باشد. از جمله مهم‌ترین این معایب در عایق نانو می‌توان به تشکیل تراکم، میزان مقاومت بالا و دسترسی نداشتن در برخی از مناطق حاشیه اشاره کرد.

ویژگی‌های عایق رطوبتی نانو بدون رنگ

یکی از مشکلاتی که در عایقکاری و آب بندی سطوح سرامیکی و سیمانی و حتی سنگی وجود دارد، نگرانی از تخریب سطوح مورد نظر و سپس بازسازی آن است. عایق بی رنگ نانو استاپ این مشکل را حل کرده.

عایق بدون رنگ یا به اصطلاح کریستالی نانو استاتپ، در دو نوع غلیظ و رقیق تولید شده که هرکدام کارایی خاص خود را دارد. مواد رقیق، شیری رنگ بوده و پس از اجرا و خشک شدن به حالت لاستیک بی رنگ و کریستالی و نازک درآمده و روی سطح را پوشش میدهد. مواد غلیظ از غلظت بالایی برخوردار است و در مواردی که نیاز به بندکشی است از این مواد استفاده میشود.

برای عایقکاری استخر های سیمانی ، محلول غلیظ نانو استاپ کاملا رقیق شده و به عنوان زیر کار عایق رنگی مورد استفاده قرار میگیرد. برای عایقکاری استخر های کاشی شده ابتدا باید با عایق بی رنگ غلیظ بندکشی کرده سپس با استفاده از محلول رقیق نانواستاپ سطح مورد نظر را پوشش دهیم.

عایق رطوبتی نانو

تفاوت عایق رطوبتی نانو با عایق رطوبتی قدیمی

یکی از مهمترین تفاوت های عایق رطوبتی نانو و عایق رطوبت های قدیمی میزان نفوذناپذیری عایق رطوبتی نانو است که بسیار بالاتر از عایق رطوبتی قدیمی بوده و حجم بسیار بالایی از آب را می تواند تحمل میکند. عایق رطوبتی نانو می‌تواند یک عایق کاملا مستحکم و مقاوم باشد در صورتی که عایق رطوبتی های سنتی و قدیمی در مدت زمان کوتاهی مستحکم و مقاوم هستند و در بعضی موارد حتی مدت کوتاه هم دوام نمی آورند و از بین می روند.

یکی دیگر از تفاوت‌های عایق رطوبتی قدیمی و عایق رطوبتی نانو در این است که عایق رطوبتی نانو روی هر سطح و یا هر پوششی می‌تواند کار گذاشته شود فرقی نمی‌کند که پوشش از جنس سیمان، آسفالت، سنگ یا سرامیک باشد.

عایق رطوبتی نانو دارای انعطاف پذیری بسیار بالایی میباشد و این مورد در کیفیت و مقاومت عایق رطوبتی بسیار تاثیر گذار است در صورتی که عایق های رطوبتی قدیمی دارای انعطاف پذیری نمی باشند، در زمستان ترک میخورد و خرد میشود و در تابستان ها نیز عایق ذوب می شود.