رطوبتی که در ساختمان و یا خانه دیده می‌شود ممکن است توسط عواملی مثل نفوذ باران از طریق درز پنجره‌ها، نفوذ آب ‌های زیر زمینی از کف و دیوارها باشد که همین موضوع باعث ایجاد خسارات جبران ناپذیری در ساختمان و خانه خواهد شد. بنابراین برای جلوگیری از این مشکل حتما باید به سراغ عایق کاری رطوبتی بروید.

نفوذ رطوبت به دیوارها، می‌تواند سبب بروز مشکلاتی چون زنگ زدن فلزات، یخ‌زدن سازه‌ها و … شود. در صورتی که دمای مناسب فراهم باشد، رطوبت می‌تواند باعث رشد کپک‌ها و قارچ‌ها هم باشد. برای همین استفاده از عایق رطوبتی برای تمام فضاهای منزل که امکان تولید رطوبت دارند، مانند سرویس بهداشتی، حمام و استخر، ضروری است. البته در کنار این عایق، باید از عایق حرارتی هم استفاده شود تا شرایط رشد قارچ‌ها، به طور کامل از بین برود.

عایق رطوبتی را می‌‌توان بر اساس دو فاکتور تقسیم‌بندی کرد. این دو عبارتند از: شیوه‌ی اجرا و مواد تشکیل‌دهنده.

شرکت پشم سنگ خارون انواع عایق رطوبتی پشم سنگ را از طریق سایت و بدون واسطه و به صورت عمده و جزئی ارائه کرده و به تمام نقاط کشور ارسال مینماید. همچنین میتوانید از طریق شماره درج شده در صفحه با متخصصین فروش ما در تماس بوده و سوالات خود را نیز بیان کنید.

عایق رطوبتی چیست؟

عایق رطوبتی نوعی پوشش است که از ترکیبات گوناگونی ساخته می‌شود. وظیفه اصلی عایق‌های رطوبتی محافظت از ساختمان در برابر آب و رطوبت است.
از عایق های رطوبتی برای آب بندی پشت بام، استخر، سرویس بهداشتی، پشت بام، دیوارها و هر فضای دیگری که نیاز به جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت داشته باشد، استفاده می شود.
در صورتی که عایق کاری به درستی انجام نوشد، ساختمان با آسیب هایی از جمله: یخ زدگی سازه‌ها، زنگ زدن فلزات، رشد قارچ و کپک و همچنین نشت و ترکیدگی لوله مواجه می شود.

انواع عایق رطوبتی

امروزه با پیشرفت علوم، عایق های نوینی تولید و ساخته شده اند که بعضاً به صورت یک لایه انعطاف پذیر یک میلی متری روی سطوح اجرا می شوند.

انواع عایق رطوبتی بر اساس شیوه‌ی اجرا

می‌توان عایق‌ها را به دو دسته‌ی گرم و سرد اجرا تقسیم کرد. دسته‌ی اول با استفاده از حرارت، به دیوار چسبانده می‌شوند. عایق‌های سرد اجرا، نیازی به ذوب شدن ندارند و با مخلوط کردن مواد آن‌ها، می‌توان عملیات عایق‌کاری را انجام داد.

انواع عایق رطوبتی بر اساس مواد تشکیل‌دهنده

عایق‌های زیادی وجود دارند که با استفاده از مواد مختلفی ساخته شده‌اند. هر کدام از این عایق‌ها، برای استفاده در شرایط خاصی تولید شده‌اند. در ادامه، انواع عایق رطوبتی بر اساس مواد سازنده را بیان می‌کنیم.

عایق رطوبتی نانو: استفاده از این نوع عایق‌ها، در فضاهای مختلف منزل کاربرد دارد. همچنین از آن‌ها به جای عایق لوله نیز می‌توان استفاده کرد.

عایق رطوبتی بر پایه‌ی قیر و گونی: قیر ماده‌ای است که با استفاده از نفت خام تولید می‌شود. نوع پیشرفته‌تری از این عایق‌های رطوبتی وجود دارند که با نام ایزوگام شناخته می‌شوند. این نوع عایق، انعطاف‌پذیری بالایی داشته و در برابر تنش‌های حرارتی، مقاوم است.

عایق رطوبت دیوار سیمانی: این نوع از عایق‌ها، با استفاده از سیمان ساخته شده‌اند. استفاده از آن‌ها نیز بیشتر به منظور عایق‌کاری دیوارها انجام می‌گیرد.

پشم سنگ: برای تهیه عایق‌های رطوبتی پشم سنگ لازم است تا نوعی سنگ را به اندازه 1600 درجه سانتی‌گراد گرما داده و به شکل ماده‌ای مذاب درآورد. بعد از آن باید این مواد ذوب شده را در برابر جریان هوا و بخار قرار دهند تا بتوان الیاف ظریفی با کمترین قطر به دست آورد. معمولاً الیاف نهایی را فیبر معدنی می‌نامند که عمدتاً هیچ تفاوتی با سایر پشم های سنگ ندارد. ولی تفاوت آشکاری که در ساختار یک عایق پشم سنگ ضد رطوبت و سایر نمونه‌های دیگر وجود دارد وجود رزین و آلومینیوم در مرحله آخر است.

معمولاً در کارخانجات تولیدی، پشم سنگ به دست آمده را حلاجی کرده و به آن رزین و آلومینیوم اضافه می‌کنند. سپس تا دمای 350 درجه سانتی‌گراد حرارت داده می‌شوند. پشم سنگ های ضد آب متناسب با نوع استفاده به شکل‌های مختلف در بسیاری از مکان‌ها به کار گرفته می‌شوند.

از جمله انواع پشم سنگ ضد آب می‌توان به: پشم سنگ ضد آب با روکش آلومینیومی، پشم سنگ ضد آب با روکش کرافت، پشم سنگ ضد آب با روکش پرداخته پیش ساخته

و …اشاره کرد.

انواع کاربرد عایق رطوبتی

عایق رطوبتی پشم سنگ دارای موارد مصرف و کاربردهایی است از جمله:

  • عایق کاری پشت بام، سرویس های بهداشتی، حمام و آشپزخانه
  • رنگ آمیزی و آب بندی سقف های شیروانی و ایرانیتی در رنگ های مختلف
  • عایق کاری و ضدرنگ کردن کف و بدنه ورق های گالوانیزه و فلزی مانند کولر
  • تزئین قطعات سفالی و گلدان ها
  •  آب بندی هر نوع استخر و منبع آب
  •  بندکشی و آب بندی لای درز کاشی ها و چسباندن سنگ های لق شده
  •  چسب سازگار با سیمان و گچ برای افزایش چسبندگی ملات
  • آب بندی و محافظت پاشنه درب های چوبی
  • چسباندن قطعات یونولیت به یکدیگر و روی دیوار