عایق، راهکاری بسیار ایده آل برای کاهش هزینه ها است و مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. عایق ها در انواع رطوبتی، حرارتی، صوتی دسته بندی می شوند و با توجه به نیاز در ساختمان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

عایق حرارتی و رطوبتی از هدر رفتن انرژی به شکل حرارت و نفوذ رطوبت به طور همزمان جلوگیری می کند. یکی از اصول مهم در ساختمان سازی صرفه جویی در منابع انرژی است. با استفاده از عایق های حرارتی و رطوبتی می توان ضمن عایق بندی ساختمان ها، به میزان زیادی در هزینه های مربوط به عایق بندی صرفه جویی کرد.

عایق حرارتی برای جلوگیری از جریان گرما در ساختمان بکار می رود. برای این که سیستم گرمایشی ساختمان کارامد باشد، در ساخت و ساز باید عایق حرارتی تعبیه شود. این باعث می شود گرمای داخل ساختمان به بیرون نرود. این عایق با جلوگیری از ورود گرما به داخل ساختمان در تابستان و جلوگیری از خروج آن در زمستان مانع اتلاف انرژی خواهد شد.

ولی بهترین راه برای مقابله با سر و صدا، استفاده از عایق صوتی است. طیف وسیعی از انواع عایق صوتی توسط تولید کنندگان مصالح ساختمانی ارائه می شود که برای جذب، انحراف و از بین بردن نویز طراحی شده اند. این متریال عایق به کنترل ورود صدا به ساختمان کمک می کنند.

شرکت پشم سنگ خارون انواع عایق پشم سنگ از جمله: پشم سنگ پتوئی و پشم سنگ تخته ای را از طریق سایت و به صورت عمده و جزئی ارائه کرده و به تمام نقاط کشور ارسال مینماید. همچنین میتوانید از طریق شماره درج شده در صفحه با متخصصین فروش ما در تماس بوده و سوالات خود را نیز بیان کنید.

ویژگی های عایق حرارتی

عایق حرارتی به پوششی گفته می‌شود که از انتقال گرما از یک مکان به مکان دیگر پیشگیری می‌کند.

پوشش قسمت‌های مختلف ساختمان با عایق حرارتی منجر به صرفه جویی ۵۰درصدی مصرف سوخت می‌شود. ضخامت عایق باید به اندازه‌ای باشد که با حداقل میزان ممکن بتواند از هدررفت انرژی پیشگیری به عمل آورد. از جمله ویژگی‌های یک عایق خوب: مقاومت حرارتی بالا، مقاومت فشاری ایده آل، عدم رشد قارچ و کپک، مقاومت در برابر نم و رطوبت و چگالی بالا است.

پشم سنگ نوعی عایق حرارتی است که می تواند دما را تا 1200 درجه سانتی گراد تحمل کند. این عایق از سنگ بازالت که نوعی سنگ آتش فشانی است تهیه می شود. پشم سنگ به عنوان عایق آتش، نقش مهمی در پیشگیری از توسعه حریق دارد و مقاومت آن در برابر حرارت مستقیم آتش بسیار بالا است، به همین دلیل از پشم سنگ در صنایع نفت و گاز، پالایشگاه ها و عایق کاری کانال ها و لوله ها به کار می رود.

ویژگی های عایق رطوبتی

عایق های رطوبتی پوشش هایی هستند که از نفوذ آب و رطوبت به درون مصالح و ایجاد خسارت در ساختمان جلوگیری می کنند. عایق های رطوبتی به صورت: مایع، پودری، صفحه ای و یا رولی در بازار وجود دارند که به صورت لایه هایی با ضخامت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

از جمله مزایای عایق رطوبتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سازگاری با محیط زیست
  • خاصیت آبگریزی
  • انعطاف پذیری بالا
  • تنوع رنگ
  • غیر قابل اشتعال بودن
  • مقاومت بالا در برابر سرما و گرمای زیاد
  • کاربری آسان
  • قدرت چسبندگی بالا
  • قابل استفاده برای تمام سطوح از جمله سنگ، آجر، کاشی، سرامیک، سطوح چوبی، سطوح فلزی و…
  • مقاومت در برابر اشعه فرابنفش (UV)

عایق رطوبتی

فرق عایق رطوبتی و حرارتی

عایق حرارتی موادی هستند که برای کم کردن تلفات حرارتی سطوح مختلف ساختمان، لوله‌ها، کانال‌ها و مخازن استفاده می‌شوند.

از عایق حرارتی در مکان های مختلف مانند دیوارهای جانبی، سقف، کف ساختمان، دیوارهای جانبی، عایق کاری لوله ها، پوشش لوله های آب گرم و سرد و … استفاده می‌کنند.

  • انواع عایق‌های حرارتی از نظر جنس: 
    • پشم شیشه: این ماده با وزش بخار آب بر روی الیاف تهیه شده از شیشهٔ مذاب تهیه می‌شود.
    • پشم معدنی: عایق پشم معدنی با وزش بخار آب روی الیاف تهیه شده از سنگ آهک خاک رس دار گداخته یا سربارهٔ ذوب آهن تهیه می‌شود. برای عایق کاری دمای پایین، پشم معدنی به وسیلهٔ یک ورقهٔ کاغذ قیر اندود پوشیده می‌شود.
    • پشم سنگ: این عایق از سنگ‌های طبیعی سیلیس دار ساخته می‌شود. پشم سنگ از عبور الیاف سنگ مذاب از میان بخار آب یا هوای گرم ساخته می‌شود. دمای حد کاربرد آن ۸۵۰ درجه سانتیگراد است.
    • پلاستیک‌ها
    • و…

اما کاربرد عایق های رطوبتی موارد زیر است: عایق کاری پشت بام، سرویس های بهداشتی، حمام و آشپزخانه، رنگ آمیزی و آب بندی سقف های شیروانی و ایرانیتی در رنگ های مختلف، عایق کاری و ضدرنگ کردن کف و بدنه ورق های گالوانیزه و فلزی مانند کولر ، تزئین قطعات سفالی و گلدان ها، آب بندی هر نوع استخر و منبع آب، بندکشی و آب بندی لای درز کاشی ها و چسباندن سنگ های لق شده، چسب سازگار با سیمان وگچ برای افزایش چسبندگی ملات، آب بندی و محافظت پاشنه درب های چوبی.