مکعب‌های پشم سنگ نسبت به اندازه‌شان مقدار زیادی آب در خود نگه می‌دارند، که در برابر قطع برق که باعث خاموش شدن پمپ‌ها یا تایمرها می‌شود، بافری را فراهم می‌کند. به طور متوسط ​​آنها همچنین حداقل 18٪ اکسیژن را بین الیاف نگه می دارند و مقدار زیادی اکسیژن را به ناحیه ریشه می رسانند و همچنین آبیاری بیش از حد گیاهان را بسیار دشوار می کنند.

پرورش دهندگان در درجه اول از مکعب های پشم سنگ که بیشتر پشم سنگ تخته ای هستند به عنوان محیط رشد برای دو هدف اصلی در سیستم های هیدروپونیک خود استفاده می کنند: جوانه زدن بذرها و تکثیر قلمه های جدید. به طور معمول از مکعب های 1.5 اینچی برای شروع بذر یا تکثیر قلمه ها استفاده می شود. برخی از مکعب های بزرگتر (تا 4 اینچ) به عنوان محیط رشد برای گیاهان فشرده نیز استفاده می شوند، اما در مقیاس بسیار کوچکتر.

اهمیت کاربرد پشم سنگ در باغبانی و کشاورزی

از دلایل اهمیت کاربرد پشم سنگ در باغبانی و کشاورزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
مکان کشت گیاهان است در مناطقی که خاک مناسب ندارند یا مناطقی که خاک آنها آلوده به بیماری است.
کاهش یا حذف هزینه‌های خاک ورزی‌، کشت، ضدعفونی، آب دهی و سایر عملیات رایج کشاورزی سنتی.
استفاده از حداکثر پتانسیل امکانات، ایجاد تراکم بالا در وسعت کم.
کنترل بیماری‌های خاکزاد در سیستم‌های بسته هیدروپونیک.
کنترل میزان آب، نور، مواد مغذی، حرارت، رطوبت به منظور تولید محصول بهتر.
استفاده از اب شور در برخی از سیستم‌های باز کشت هیدروپونیک.

آموزش مراحل باغبانی با پشم سنگ

مکعب های پشم سنگ را برای استفاده آماده کنید، مطمئن شوید که آنها را در آب تنظیم شده با pH خیس کنید تا PH آنها بین 5.5 تا 6.5 کاهش یابد.

برای کاشت بذر: 2 دانه را در سوراخ بالای مکعب پشم سنگ فرو کنید. از یک خلال دندان یا چیز مشابه دیگر برای فشار دادن دانه ها به پایین سوراخ استفاده کنید.

سوراخ را ببندید. مکعب ها را در سینی مخصوص  قرار دهید و روی آن را با گنبد رطوبتی بپوشانید تا رطوبت آن قفل شود. در دمای 70 تا 80 درجه نگهداری کنید.

مکعب های پشم سنگ را با آبیاری کم هر چند روز یکبار با بطری اسپری هنگامی که شروع به خشک شدن کردند، مرطوب نگه دارید. به محض جوانه زدن بذرها را از گنبد رطوبت خارج کرده و زیر چراغ ها قرار دهید. روی هر مکعب را جدا کنید (اگر در هر مکعب 2 عدد کاشته اید) که قوی ترین یا بلندترین دانه نیست. آنها را بیرون نکشید زیرا ممکن است همزمان گیاهچه سالم تر را از جای خود خارج کند. زمانی که گیاهچه ها به ارتفاع 2-3 اینچ رسیدند پیوند بزنید.

کشاورزی با پشم سنگ

مزایا و معایب کشت هیپدروپونیک

مزایای استفاده از پشم سنگ در کشت هیدروپونیک:

  • پشم سنگ هیچ ماده مغزی ندارد و استریل می باشد که باعث شده که هیچ میکروارگانیسمی نتواند پشم سنگ را تجزیه کند،
  • پشم سنگ هیچگونه ماده سمی تولید نمی کند و کاملا خنثی است.
  • به دلیل متخلخل بودن پشم سنگ هوادهی به ریشه گیاهان در آن به خوبی صورت می گیرد.
  • علاوه بر این متخلخل بودن پشم سنگ به حفظ رطوبت کافی در آن کمک می کند و گیاه کمتر تحت تاثیر کم آبی قرار می گیرد.
  • پشم سنگ کاملاً کدر بوده و نورنمی تواند به آن نفوذ کند.
  • ریشه گیاهان به راحتی در روزنه های پشم سنگ نفوذ می کند و هیچ مانعی بر سر رشد ریشه گیاه وجود ندارد.
  • خصوصیات ویژه پشم سنگ موجب شده تا این محصول یکی از انتخاب های مطلوب برای کشت هیدروپونیک به عنوان بستر باشد.

معایب کشت هیدروپونیک:

  1. هزینه بالای راه اندازی: هزینه های راه اندازی این سیستم مخصوصا وقتی در محیط داخلی بخواهید به کشت گیاه بپردازید، به خاطر خرید لامپ رشد گیاه، سیستم تهویه بابت کاهش گرمای محیط، پمپ هوا، سنگ هوا، مواد مغذی و مخزن و همچنین ژنراتور در صورت قطعی برق بالاست. با این حال تولید محصول چند برابر و مزایای گفته شده این هزینه ها را کاملاً جبران می کند.
  2. بیماری های آبی: آفات و بیماری های مربوط به خاک حذف می شوند ولی مربوط به آب وجود دارند به همین دلیل نیاز به سیستم فیلتراسیون دارید و از طرفی باید رطوبت و گرمای تولید شده ناشی از کار سیستم آبیاری با سیستم تهویه کاهش پیدا کند تا جلوی رشد عوامل قارچی مخصوصا پیتیوم و فیتوفترا گرفته شود. در غیر این صورت فقط 20 ساعت نیاز است تا این قارچ ها کل سیستم استریل شما را آلوده کنند چون همه گیاهان از یک محلول تغذیه ای استفاده می کنند.
  3. دانش فنی: کاشت گیاه با سیستم هیدروپونیک نیازمند دانش و مهارت تخصصی است و اگر نداشته باشید برای کسب تجربه نیاز به زمان و سرمایه بیشتری خواهید داشت.
  4. محدودیت استفاده از سیستم خاص: همه انواع سیستم های هیدروپونیک مناسب کاشت همه انواع گیاهان نیست پس یا باید نوع خاصی از گیاهان را با یک سیستم کشت دهید یا اینکه از همه انواع سیستم های هیدروپونیک استفاده کنید.