برای کاهش انتشار کربن و کاهش سوخت، نیاز اساسی به بهبود بهره‌ وری انرژی ساختمان ها وجود دارد. یکی از راه‌ های بهبود کارایی، به حداقل رساندن اتلاف حرارت از طریق عایق‌کاری ساختمان است. برای برخی از ساختمان ها، این شامل نصب دیوارهای متخلخل و عایق زیر شیروانی است. با این حال، برای ساختمان های دیگر که باز سازی آنها دشوار است، این گونه اقدامات می‌تواند کمی هزینه‌ بر و پیچیده‌ تر باشد. دو راه اصلی برای بهبود بافت ساختمانی این طور خانه‌ ها وجود دارد: نصب عایق دیوار داخلی یا خارجی. عایق دیوارهای خارجی به‌ ویژه برای آن دسته از ساختمان‌هایی مناسب است که علاوه بر بهبود آسایش حرارت، از بهبود ویژگی‌های ظاهری و زیبایی ساختمان نیز بهره‌مند می‌شوند.

یکی از متداول ‌ترین عایق هایی که کاربرد بسیار گسترده ‌ای دارد، پشم معدنی سنگ است. پشم سنگ از مخلوطی از سنگ مذاب، یک چسب و مقداری روغن تولید می‌شود که همگی در معرض دمای بسیار بالا هستند. به دلیل ساختار مستحکم پشم سنگ، آن را برای تعدادی از مصارف از جمله دیوارهای بتنی و چوبی، سقف و عایق کف استفاده می‌کنند. جنبه زیست محیطی پشم سنگ این است که قابل بازیافت است و در صورت نگهداری مناسب، قابل استفاده مجدد است، در معرض پوسیدگی نیست و غیر قابل احتراق است که آن را بسیار بادوام می‌کند.

انواع عایق‌های موجود در بازار

عایق ها به سه دسته عایق رطوبتی، عایق حرارتی و عایق صوتی تقسیم می شوند. برخی از مواد عایق مثل پشم سنگ، فوم پی وی سی، مایع و غیره می توانند هر سه ویژگی را با هم داشته باشد. از طرف دیگر برخی عایق ها مثل عایق رطوبتی ایزوگام فقط برای عملکردی خاص تولید شده اند. در ادامه به توضیح انواع عایق ها می پردازیم.

عایق حرارتی :

این حرارتی برای جلوگیری از جریان گرما در ساختمان بکار می رود. مکان هایی با آب و هوای سرد باید داخل ساختمان را گرم نگه دارند. در نتیجه برای گرم کردن خانه از آتش، بخار آب، بخاری و غیره استفاده می کنند. برای این که سیستم گرمایشی ساختمان کارامد باشد، در ساخت و ساز باید عایق حرارتی تعبیه شود. این باعث می شود گرمای داخل ساختمان به بیرون نرود و هزینه کم تری برای گرمایش خانه صرف نشود.

برای عایقکاری ساختمان و جلوگیری از اتلاف انرژی، نیاز به متریال عایق حرارتی داریم. مواد مختلفی برای عایق حرارتی مثل پشت معدنی، سلولز، فایبرگلاس، فوم پلی اورتان، خاک اره و غیره وجود دارند.

عایق صوتی :

سر و صدا می تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامتی افراد داشته باشد. کنترل صدای بیرون همیشه امکان پذیر نیست اما عایق صوتی می تواند راه حل مناسبی برای کاهش این سر و صدا باشد. طیف گسترده ای از محصولات از بافل عایق صدا گرفته تا پنل ها و پارتیشن ها توسط فروشندگان مصالح ساختمانی ارائه می شود. در واقع به لطف عایق صوتی، می توان میزان صداهایی که از داخل یا خارج می آیند را کاهش داد. نوع عایق و تکنیک عایقکاری بستگی به سازه و علت صدا دارد.

عایق های صوتی مثل پشم سنگ که دارای مواد معدنی هستند، معمولاً بهتر از عایق های صوتی تخته ای عمل می کنند. وزن و ضخامت مواد عایق باید بسیار زیاد باشد، چون می تواند امواج صوتی را بهتر جذب کند.

عایق رطوبتی :

عایق رطوبتی استفاده از لایه ای ضخیم از متریال است که مانع نفوذ آب به داخل ساختمان می شود. ما به عایق رطوبتی در زیرزمین سازه، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، استخر و هر جایی که امکان نفوذ رطوبت وجود دارد، نیاز داریم. در صورت عدم استفاده از عایق رطوبتی، به مرور زمان رطوبت در دیوارها نفوذ می کند و باعث فرسودگی سازه خواهد شد.

عایق کاری

تاثیر عایق‌ها بر محیط زیست

عایق‌بندی منجر به صرفه جویی در انرژی می‎شود که تقاضا برای سوخت‌های فسیلی و انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط و سایر اثرات زیست محیطی را کاهش می‌دهد. بهبود در سطح عایق ساختمان موجود می‌تواند نیازهای گرمایشی را بین دو تا چهار درصد کاهش دهد. خانه‌های جدید ساخته‌شده بر اساس آخرین فن‌آوری و طراحی موجود در کشورهای مختلف با آب و هوای سرد، کمتر از 10 درصد انرژی را برای گرمایش مصرف می‌کنند تا خانه‌هایی که بر اساس قوانین ملی ساختمان محلی ساخته شده‌اند.

برای کشورهایی که زمستان‌های معتدل‌تری دارند، جایی که گرمایش همچنان مورد نیاز است، مانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه، سطوح متوسط ​​عایق با هزینه معقول ممکن است نیازهای گرمایشی را تا بیش از نیمی از سطوح فعلی کاهش دهد و علاوه بر این ممکن است به کاهش دمای داخلی در تابستان کمک کند. اگر تهویه مطبوع وجود نداشته باشد، دمای پایین‌تر در تابستان آسایش داخل خانه را بهبود می‌بخشد، یا اگر از تهویه مطبوع استفاده می‌شود، منجر به صرفه جویی بیشتر در انرژی می‌شود.

گرمایش ساختمان‌ ها به دلیل جنبه‌ های اقتصادی و پرهزینه آن یکی از معضلات اساسی در سرتاسر جهان می ‌باشد و عایق ‌سازی گرمایی ساختمان‌ ها و مواد عایق ساختمان به موضوعی مهم تبدیل شده است.